MOTOR

100 år med billige biler

Dave Getty vasker sin Model T fra 1926 i forkant av en konkurranse i forbindelse med T-Fordens 100-års jubileum.
Dave Getty vasker sin Model T fra 1926 i forkant av en konkurranse i forbindelse med T-Fordens 100-års jubileum. Bilde: BRENT SMITH
Trond Gram
25. juli 2008 - 07:12

«Du kan få den i hvilken som helst farge, så lenge det er svart», skal Henry Ford ha sagt om T-Forden. Det legendariske kjøretøyet som introduserte massebilismen, og automatisert masseproduksjon.

Nå er det 100 år siden den amerikanske industribyggeren lanserte den første masseproduserte bil til en lav pris.

Riktignok var ikke T-Forden verdens første masseproduserte bil. Den æren var det Ransom E. Olds som fikk med sin Curved Dash Oldsmobile fra 1901. Men Henry Ford var den første som produserte en bil i et større volum, selv om fabrikken hadde leveringsproblemer i begynnelsen og kun klarte å levere 11 biler den første måneden.

Fra 10.000 til 308.000

Etter to år var volumet oppe i 10.000 og i 1914, ett år etter at Henry Ford introduserte samlebåndet i sin nye fabrikk, ble det produsert 308.162 biler. Mer enn alle andre bilfabrikanter gjorde til sammen. Totalt ble det produsert 15 millioner Ford Model T, eller Tin Lizzie, som ble kallenavnet.

Etter at samlebåndet ble introdusert ble tiden arbeiderne brukte på å skru sammen en T-Ford fra 12 timer og åtte minutter til en time og 33 minutter. Den automatiserte masseproduksjonen var dermed et faktum. Ett år senere var produksjonen så strømlinjeformet at det kun tok 93 minutter å bygge en T-Ford.

Med masseproduksjon kunne Ford også senke prisen. Bilen kostet 825 dollar da den ble introdusert i 1908. I 1913 falt prisen til 550 dollar, mens den var ytterligere 110 dollar billigere i 1915 og en gjennomsnittlig fabrikkarbeider trengte bare å jobbe i fire måneder for å få råd til en T-Ford. I 1927, fire år før bilen gikk ut av produksjon, var prisen nede i 260 dollar.

Små forandringer på 18 år

Ellers var det lite som ble forandret på bilen. Elektriske lys ble introdusert i 1915, radiatoren skiftet farge fra messing til svart i 1916 og i 1919 ble det installert en elektrisk starter.

Slik forble den nærmest uforandret frem til midten av 20-tallet, da Henry Ford ga etter for presset for å modernisere bilen. Forandringene var derimot ikke nok til at bilen forble konkurransedyktig og i mai 1927 ble produksjonen stoppet. Fem måneder senere rullet oppfølgeren, Model A, ut av fabrikken for første gang.

Motoren på 20 hestekrefter var nok til å gi T-Forden en toppfart på rundt 70 kilometer i timen. Etterfølgeren, som kostet 350 dollar da den ble introdusert i 1927, gjorde en toppfart på rundt 100 kilometer i timen med en 40 hestekrefters motor. A-Forden ble produsert i 4,8 millioner eksemplarer.

Sliter med salget i år

100 år senere er hundreårsmarkeringen et pusterom for et selskap i motvind. Ford sliter, i likhet med flere andre amerikanske bilfabrikanter, med salget. Fra juni i fjor til juni i år har salget falt med 27,9 prosent og kundene er på jakt etter mer drivstoffeffektive biler.

Der har kanskje dagens bilprodusenter noe å lære av gamle dagers T-Ford. Bilen gjorde mellom fem og ni kilometer per liter bensin. Etterfølgeren, som hadde dobbelt så kraftig motor, gjorde unna mellom åtte og 12 kilometer per liter.

- Viktigste bil i historien

Uansett er T-Forden den viktigste amerikanske bilen gjennom historien. Ifølge historieprofessor John Heitmann ved Universitetet i Dayton, innså Henry Ford at det var et stort marked for biler, ikke bare for de rike og velstående, men også for vanlige folk.

- Det var en vanlig bil for vanlige folk, sier han til Associated Press.

Bilen førte også med seg store sosiale endringer, forandret Amerikas byer og gjorde det mulig for folk å flytte ut av byen og inn i forsteder (som oppsto dels i kjølvannet av massebilismen).

Kilder: Wikipedia, Ford Motor Co., Associated Press

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.