Ikke lukrativt å spamme

350 millioner spam-utsendinger førte til 28 salg av potenspiller, ifølge en amerikansk studie.
350 millioner spam-utsendinger førte til 28 salg av potenspiller, ifølge en amerikansk studie. (Bilde: Leif Hamnes)
  • IT

Forskere fra University of California og University of San Diego tok kontroll over spam-nettverket Storm tidligere i år.

Vær en spammer

De infiltrerte nettverket, som baserer seg på et botnet av PC-er som automatisk sender ut spam, og rutet responsen tilbake til seg selv, skriver BBC.

– Den beste måten å måle spam på, er å være en spammer, skriver forskerne i en rapport.

Potensmidler

Teamet tok kontroll over totalt 75.869 datamaskiner, og utførte sin egen spamkampanje.

De opprettet en tilsynelatende ekte apotek-nettside som solgte urtebaserte potensmidler, men ga kjøpere en feilmelding når de forsøkte å betale.

Les også:

Få svar

I løpet av kampanjen sendte maskinene ut rundt 350 millioner beskjeder med søppelpost-reklame for apotek-siden.

Det førte til 28 salg – responsraten var altså lavere enn 0,000001 prosent.

Mindre enn før

Inntekten var cirka 100 dollar dagen, noe man anslår tilsvarer cirka 7 000 dollar dagen for hele Storm-nettverket, totalt omtrent 3,5 millioner dollar i året.

Forskerne skriver i rapporten at dette er ganske mye, men ikke i nærheten av hva man har anslått tidligere.

Lav margin

De antyder også at den såpass trange økonomien åpner opp for nye måter å angripe spammere på.

– Profittmarginen for spam kan være såpass mager at spammere må være følsomme overfor detaljer om hvordan kampanjene deres er ført, og de er økonomisk mottakelige for nye forsvarsmetoder, skriver de.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå