350 millioner spam-utsendinger førte til 28 salg av potenspiller, ifølge en amerikansk studie. (Bilde: Leif Hamnes)

Ikke lukrativt å spamme

  • IT

Forskere fra University of California og University of San Diego tok kontroll over spam-nettverket Storm tidligere i år.

Vær en spammer

De infiltrerte nettverket, som baserer seg på et botnet av PC-er som automatisk sender ut spam, og rutet responsen tilbake til seg selv, skriver BBC.

– Den beste måten å måle spam på, er å være en spammer, skriver forskerne i en rapport.

Potensmidler

Teamet tok kontroll over totalt 75.869 datamaskiner, og utførte sin egen spamkampanje.

De opprettet en tilsynelatende ekte apotek-nettside som solgte urtebaserte potensmidler, men ga kjøpere en feilmelding når de forsøkte å betale.

Les også:

Få svar

I løpet av kampanjen sendte maskinene ut rundt 350 millioner beskjeder med søppelpost-reklame for apotek-siden.

Det førte til 28 salg – responsraten var altså lavere enn 0,000001 prosent.

Mindre enn før

Inntekten var cirka 100 dollar dagen, noe man anslår tilsvarer cirka 7 000 dollar dagen for hele Storm-nettverket, totalt omtrent 3,5 millioner dollar i året.

Forskerne skriver i rapporten at dette er ganske mye, men ikke i nærheten av hva man har anslått tidligere.

Lav margin

De antyder også at den såpass trange økonomien åpner opp for nye måter å angripe spammere på.

– Profittmarginen for spam kan være såpass mager at spammere må være følsomme overfor detaljer om hvordan kampanjene deres er ført, og de er økonomisk mottakelige for nye forsvarsmetoder, skriver de.