Avro RJ var en av flytypene som var plaget av giftige gasser i kabinen.

Ikke lenger giftig kabinluft

  • Motor

I fjor skrev Teknisk Ukeblad om piloter som mener å ha blitt syke av å fly BAe Systems sine jetfly.

De hevder dette skyldes at oljene i jetturbinene inneholder organofosfater som utvikler nervegass – og at den giftige gassen kommer inn gjennom ventilasjonssystemet.

Les saken:





Fjerner lukt og stoffer

Men nå har BAe Systems i samarbeid med Quest International utviklet et nytt kontrollsystem for ventilasjonsluft som skal fjerne alle skadelige stoffer.

Systemet heter AirManager, og det baserer seg på et elektrisk felt som skal fjerne lukt og bryte ned og ødelegge bakterier, virus og giftige kjemikalier.

Direktør i BAe Systems, Sean McGovern, sier at kabinluften nå vil bli renere enn noensinne.

– Det pågår en debatt om kvaliteten på kabinluft i fly. Samtidig er det økende frykt for overføring av sykdommer om bord i fly. Vårt nye system vil sette en ny standard for å møte disse utfordringene.





Dreper nesten alt

BAe Systems hevder at systemet dreper 99,999 prosent av alle biologiske organismer ved første passering og fjerner partikler ned til én mikron (en milliondel av en meter).

Det har tatt fire år å utvikle systemet, som nå skal installeres i BAe sine fly BAe 146 og Avro RJ.

Systemet er også sertifisert til å installeres i Boeings 757 som også har hatt problemer med kabinluftkvaliteten.

Etter hvert vil BAe Systems og Quest International også utvikle nye versjoner for de populære Airbus 320 og Boeing 737-flyene. Målet er å selge systemet til flyselskaper over hele verden.





– Positiv erkjennelse

Medlem av flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, John Kristoffersen, er glad for at luftproblemet i de aktuelle flytypene nå blir tatt seriøst av produsenten.

– Det viktigste er at de nå erkjenner at dette er et problem. Det har de ikke gjort tidligere. Dette er virkelig gledelig, sier Kristoffersen.