Ikke klag - rydd opp!

Markedskunnskap, fysisk verdiskaping basert på felles teknologi, klynger av kompetansepersoner og bedrifter, og en nasjonal strategi er det som skal til for at norske bedrifter i skips- og offshorebransjen skal kunne bygge konkurransedyktige plattformer basert på norskutviklet teknologi, sa han under en forelesning i Oslo den 30. oktober – bare to timer etter at Kværner med russisk drahjelp hadde en totalløsning på Kværners finansielle problemer klar.

Temaet for forelesningen var Utfordringer og muligheter for maritime næringer i Norge.

Samhandling og fornuft

Aker RGI har ikke tro på en hierarkisk organiseringsmodell; konsernets selskaper har få mellomledere. Kollektiv disiplin hører fortiden til, nå er det kollektiv forstand som gjelder, ifølge Kjell Inge Røkke. – Energien må rettes i riktig retning; fra toppen og ut til operatørene, sa han. Med operatørene mener Røkke de som utfører arbeidet, så som mekanikere, sveisere og elektrikere.

Flerfaglige lag som jobber tett sammen i kompakte og effektive produksjonsfasiliteter, og god kommunikasjon mellom operatører og designerne, er framtidens løsning, ifølge Røkke.

I Norge har vi skyhøye lønninger i forhold til våre konkurrenter i utlandet. Men vi har også de beste operatørene, som er faglig dyktige og svært løsningsorienterte, sa han.

Fornyet skipsverft

Konsernsjefen brukte eksempler fra Aker Yards og Aker Maritim for å vise hva Aker-konsernet har oppnådd med sin strategi. Aker Ship Yards har konsentrert seg om markeder hvor prispresset er lavt og det konkurreres mer på design og ytelse; kjemikalie-, offshore-, Ro-Ro-, og Ro-Pax-skip.

Røkke trakk fram Aker Langsten som eksempel på et skipsverft som er gjort mer konkurransedyktige. Verftet bygger skrogene selv og gjennomfører en handlingsplan som går ut på å redusere kostnadene med 30 prosent og korte leveringstiden betydelig. Langsten har nå gått fra å være skrogprodusent til å sette sammen hele skip av moduler. Prisen på et typisk skipsskrog er angivelig redusert fra 60 millioner kroner til 42 millioner kroner. Et skrog fra Romania koster ifølge Røkke 35 millioner kroner, så differansen er mer enn halvert. Leveringstiden er redusert med en til tre uker —det betyr mellom to millioner og fem millioner kroner spart.

Ny arbeidsmodell

På Aker Maritims byggeplasser for oljeplattformer er arbeidsmodellen endret fra å være samlebåndspreget til å bli håndverksorientert, med tverrfaglige lag. Innkjøp som før ble behandlet av opptil 14 forskjellig ledd blir nå håndtert av et anskaffelsesteam.

Ved å redusere spesifikasjonene, standardisere, og automatisere arbeidsprosesser mener Røkke at plattformer kan bygges langt billigere en før.

– Et typisk prosjekt ved Stord Verft koster 3,8 milliarder kroner. Vi skal klare å redusere kostnadene med 1,5 milliarder kroner. Understellene kan vi bygge like billig i Norge som i Østen, påstår Røkke.

Fortjener lønnen

Røkke hevder at lønningene til operatører og ingeniører ikke skal reduseres, selv om de er høye. – Norske ingeniører er ikke overbetalte. Operatørene har høy lønn, men de er dyktige og løsningsorienterte. Resultatet fra disse to gruppene samlet er det som er avgjørende.

Konsernsjefen trakk også fram utdanningsinstitusjonenes rolle: – Yrkesskolen er de viktigste skolene vi har i Norge. De må bidra til å utdanne framtidens ingeniører og operatører med tverrfaglig opplæring – operatører og ingeniører som kommuniserer bra med hverandre og er i stand til å både designe og bygge. I framtiden vil det stilles ekstreme krav til operatørene., særlig når det gjelder evnen til å løse oppgaver i team.