IKT

Ikke åpent nok

7. juni 2001 - 18:14

Dagens transaksjonsbaserte systemer for elektronisk handel er for lite åpne. Standarder på området er mangelvare, og de store leverandørene er ikke spesielt interessert i å gjøre det så mye enklere, mener Petter Hesselberg, teknologipartner i Accenture – tidligere Andersen Consulting.

– E-post er et godt eksempel på en standard som virker på tvers av ulike plattformer, men det å overføre tekst er jo temmelig enkelt, sier Hesselberg, som har gitt ut en bok om programmering med Windows. – Mange synes å tro at det burde være like enkelt å koble sammen ulike transaksjonsbaserte systemer over internett, men det er det ikke. Utveksling av transaksjoner over internett er mye mer komplekst og krever en helt annen sikkerhet enn e-post.

Binder brukerne

Hvis folk og bedrifter skal bestille og betale over nettet, må de være trygge på systemene, understreker Hesselberg. Transaksjoner trenger et solid rammeverk fundert på standarder for å fungere på tvers av plattformgrensene, men det er langt igjen til noe slikt virker like godt som det gjør med e-post.

Hesselberg mener at enkelte leverandører slike som SAP, Microsoft og Oracle har løst transaksjonsproblematikken for sine anvendelser, men løsningene deres binder ofte brukerne til deres plattform. Selv om mange av dem snakker høyt om standardisering og åpenhet, er ikke dette annet enn et skalkeskjul for å holde konkurrentene på avstand.

Ikke for amatører

Alle kan i dag å få opp et nettsted. Utfordringen er å gjøre det til en handelsplass. Da skal nettstedet håndtere transaksjoner på en sikker måte og kommunisere direkte med etablerte systemer for lager, logistikk og andre såkalte backoffice systemer. Her har mange brent seg.

I bransjer som selger varer til forbrukere, fins få eksempler på lønnsomme nettbutikker. – Du vil helst ta ut eplene selv. Hvis du ikke tilbys klare fordeler, slik som merkbart lavere pris, velger de fleste tradisjonell handel i butikk, sier Hesselberg. Derimot er e-handel mellom bedrifter, såkalt business to business (B2B), Accentures viktigste arbeidsområde i årene fremover.

Innhold er konge

– For å nå frem til brukerne er det viktig å ha et innhold på nettstedet som interesserer dem. I dag er mange innholdsleverandører isolert fra brukerne fordi tjenesteleverandøren eier portalen. Innholdsprodusentene fungerer som underleverandører. Det er bra for tjenesteleleverandører og portaleiere på kort sikt, men uheldig for innholdsprodusenter og kunder, og det er ikke bra for utbredelsen av teknologi. Dersom innholdsleverandørene kan nå kunden direkte, blir konkurransen friere.

I USA er et nytt begrep i ferd med å vokse frem, Ubiquitous commerce, som betyr handel hvor som helst, når som helst. – Mobile klienter, slik som avanserte mobiltelefoner og PDA-er, som alltid er på og som vet hvor de er, åpner helt nye muligheter for handel. For eksempel kan du få en melding om at det er salg på ditt favorittklesmerke i en butikk du nærmer deg, påpeker han.

Sikkerhet

For få år siden var sikkerhet nærmest ekstrautstyr på internett. I dag er situasjonen blitt en helt annen. Konfidensialitet og systemer for autentisering er blitt svært utbredt. For elektronisk bankvirksomhet er integritet svært viktig. Kontonummeret må ikke kunne endres etter avsendelsen. Autorisering er også et viktig element. Digitale signaturer vil kunne erstatte den tradisjonelle signaturen med penn og gjøre det umulig for deg å vri deg unna ansvaret for dokumenter du har signert.

En av de store utfordringene ligger i utro tjenere. Mange medarbeidere i banker og bedrifter har enklere adgang til data enn hackere på utsiden. – Løsninger som er 100 prosent sikre finnes ikke, men mange er minst like sikre som tradisjonelle alternativer, sier Petter Hesselberg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.