KAOTISK: Kunder må regne med noe mer kaos enn de er vant med under byggeperioden. Det er heller ikke enkelt for entreprenøren å jobbe parallelt med et kjøpesenter i full drift. (Bilde: Foto: ViaNova)

IKEA-nybygg med god styring

  • nyheter_bygg

22.000 kvadratmeter er ikke nok til å betjene alle kundene som kommer til varehuset på Slependen.

Når nybygget åpner høsten 2006, blir det 33.500 kvadratmeter å boltre seg på. Dagens parkeringsplass kan ta mot 550 biler. Til neste år får IKEA et underjordisk parkeringsanlegg med plass til 1250. Parkeringskjelleren bygges under hele huset og i tillegg i en etasje utenfor bygget.





Åpent hus

Byggeprosessen er delt inn i fire faser for at IKEA skal kunne selge møbler som normalt under byggingen. Områdene sperres av etter tur for å få arbeidet utført. Det er ikke få besøkende som årlig er innom. Hele to millioner skal betjenes mens arbeidet går for fullt. Det er mer enn alle besøkende til Vigelandsanlegget og Holmenkollen til sammen, to av Norges mest besøkte turistattraksjoner.

For å hindre at kundene blokkerer trafikken unødig, bygges det to nye rundkjøringer ved møbelhuset. Det blir også nye avkjøringer til E18 i begge retninger i tillegg til eget felt mot Nesbruveien.

I disse dager starter monteringen av råbygget. Prosjektering og planlegging er utført i tett samarbeid med byggherrens rådgiver, Aas Jacobsen og de andre prosjekterende entreprenørene. Selberg Arkitekter har tegnet bygget. Den største kontrakten er tildelt Heimdal Entreprenør som har erfaring fra tilsvarende oppføring av råbygg for den svenske møbelgiganten i Trondheim.

På Slependen går det med over 40.000 kvadratmeter hulldekker til råbygg og parkeringsdekke. Bæresystemet er prefabrikert betong og stål. Det benyttes over 1100 tonn stål bare til hovedbæresystemet.





Koordineringsutfordring

Rundt 30 entrepriser skal fordeles på 20–25 entreprenører og 12 konsulentselskaper. Tidspresset blir sterkt og utrolig mye må koordineres under arbeidets gang. Samhandlingstjenesten Autodesk Buzzsaw blir krummtappen i om- og utbyggingsprosessen.

Hans-Jørg Schneidt i Vianova Plan og Trafikk AS er innleid som ansvarlig for driften av Buzzsaw. Han mener at uten dette verktøyet kunne ikke bygget blitt reist på så kort tid.

Alle dokumenter og tegninger skal forvaltes og de skal filtreres til rette sted og person når det måtte være. Dette er en av Buzzsaws sterke sider. Alle dokumentene finnes på én sentral server og deles online med de andre deltakerne i prosjektet. Dokumentflyten blir strømlinjeformet.

Tilgangsrettigheter og versjoner er under kontroll. Siden katalog- og filstrukturen er svært lik Windows, kjenner brukeren seg raskt igjen. Brukerterskelen er lav og det kreves liten opplæring, ifølge Schneidt.

Han mener også at dette verktøyet er svært enkelt å forholde seg til som administrator. Brukerne inndeles lett i grupper og undergrupper etter som de har rettigheter. Det er også et rimeligere verktøy enn andre samhandlingssystemer, ifølge Schneidt.





Sikkerhet

Systemet må være sikkert. Som et av 30 driftsselskaper i verden, er Buzzsaw klassifisert på nivå fem, det høyeste nivå som gis. Full kontroll med arkivering, versjonshåndtering og sporbarhet er også viktige fordeler. På grunn av fare for misbruk og kriminalitet er det nødvendig å kunne spore tilbake til hvem, hva, hvor og når osv. dersom noe går galt, mener Schneidt.

Tjenesten erstatter en god del budtjeneste samt møte- og reisevirksomhet. Med tilgang til internett kan du koble deg opp og samhandle med prosjektet hvor enn i verden du befinner deg.

Varehuset på Slependen er stort og komplekst. Ikke noe sted i verden har IKEA lagt ned så mye ressurser i en utbygging. Kontraktssummen er på rundt 600 millioner kroner. Høsten 2006 skal alt stå klart til nyåpning.