KLIMA

Ignorerer naturvennlige kraft-traseer

Statnett manipulasjon Sima-Samnanger 24_Granvinsfjorden_1-3_fra fjorden
Statnett manipulasjon Sima-Samnanger 24_Granvinsfjorden_1-3_fra fjorden Bilde: Statnett
27. apr. 2010 - 11:51

Statnett har vurdert og forkastet to alternative traseer til kraftlinjen gjennom Hardanger. De to alternativene vil ødelegge langt mindre natur enn alternativet Statnett vil bygge ut.

– Hittil upubliserte rapporter fra Statnett viser at det eksisterer alternative traseer for kraftledningen som skal sikre kraftforsyningen i Bergens-regionen, skriver Bergens Tidende.

De nye traseene ville spart den utsatte Hardanger-naturen til en pris som ifølge rapporten ligger langt under det dyre sjøkabel-alternativet.

Avisen skriver at den lenge har forsøkt å få svar fra Statnett på en rekke detaljspørsmål knyttet til de alternative traseene.

Kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen i Statnett sier at grunnen til at avisen ikke har fått de opplysninger den har bedt om, er at en del kart og sensitive opplysninger som Statnett ikke har lov til å formidle videre måtte tas ut.

Ikke nye opplysninger

Akselsen sier også at det ikke er nye opplysninger som nå er kommet fram.

– Dette arbeidet er omtalt allerede i den offentlige meldingen som ble sendt om Sima – Samnanger sommeren 2005, sier Akselsen.

Flere politikere er likevel overrasket over opplysningene Bergens Tidende legger fram. Venstreleder Trine Skei Grande sier at en pris på mellom 40 og 300 millioner kroner er akseptabelt for å verne naturområdene i Hardanger.

Saken i nytt lys

KrF-leder Dagfinn Høybråten mener Bergens Tidendes opplysninger setter saken i et helt nytt lys: Han har hatt inntrykk av at prisen for å skåne Hardangernaturen var 2-3 milliarder kroner. Høyre-leder Erna Solberg sier hun er rystet over at alternative løsninger er fullgode og mulig å gjennomføre uten at de er lagt fram.

Stortingsrepresentant Per Rune Henriksen (Ap) fra Hordaland kaller det en tragedie at ikke alle alternativene er konsekvensutredet.

Statnetts konsesjonssøknad for den meget omstridte traseen befinner seg nå i Olje- og energidepartementet. Regjeringen skal avgjøre om selskapet får konsesjon. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.