Sam Palmisano, CEO, IBM (Bilde: IBM)
Jonathan Schwartz, CEO, Sun (Bilde: Sun)

IBM snuser på Sun

  • nettarkiv

Ingen av partene vil kommentere noe som helst, men ifølge Wall Street Journal skal prislappen skal ligge på omtrent det dobbelte av hva aksjen ble handlet for før nyheten sprakk. Det betyr at IBM er villig til å bla opp cirka 7,8 milliarder dollar, cirka 50 milliarder kroner.

Suns aksjekurs spratt i været, men har senere falt litt, og ligger i skrivende stund et par hakk under IBM-budet. Det tolkes som stor usikkerhet rundt kjøpet i et fra før av nervøst marked.

Sun er en av IT-bransjens store legender, og selskapet har alltid ligget langt foran i teknologikappløpene, men har slitt med inntjeningen de siste årene. Ifølge Wall Street Journal har de tatt kontakt med flere selskaper, inkludert HP, for å høre om de var interessert i å kjøpe.





Hvorfor?

At Sun ønsker å selge er ikke overraskende for analytikere og andre som følger IT-bransjen, men mange lurer på hvorfor IBM er villig til å åpne lommeboken.

Analyseselskapet IDC trekker frem lojal kundebase, samt avansert teknologi og immaterielle rettigheter, men påpeker samtidig at Sun sliter med å tjene penger på disse tilsynelatende gode og lojale kundene.

IBM på sin side har vært dyktige til å tjene gode penger på sine satsingsområder, og kan kanskje klare å få mer ut av for eksempel programmeringsspråket Java. Hvordan det blir med operativsystemet Sun Solaris, friprog-databasen MySQL, lagringssystemene og de andre produktene gjenstår å se.

Selv om IBM tilbyr en betydelig budpremie i forhold til dagens aksjekurs, må kjøpet anses som billig i forhold til hva Sun var verdt inntil ganske nylig. I oktober 2007 lå aksjekursen på 25 dollar. Nå er det snakk om en budpris på 10 dollar per aksje.





Servermarkedet

Sun er verdens fjerde største innen servere, og hadde omtrent 10 prosent av omsetningen i denne delen av IT-markedet. Selskapet solgte servere og tilhørende løsninger for 5,5 milliarder dollar i fjor, og det utgjør om lag halvparten av selskapets totale omsetning.

Til sammen har IBM og Sun 65 prosent av markedet for Unix-servere, og 42 prosent av det totale servermarkedet. Dersom kjøpet gjennomføres vil IBM bli stående igjen med en dominerende posisjon i dette viktige markedssegmentet.

Dersom de blir enige om kjøpsbetingelsene, må de også overbevise konkurransemyndighetene. Enkelte bransjeaktører har allerede ymtet frempå at et oppkjøp vil gjøre IBM for dominerende i servermarkedet.

På den annen side uttalte Dell-sjef Michael Dell til Reuters at IBMs eventuelle kjøp av Sun vil være en "enorm mulighet" for hans selskap, verdens tredje største PC-leverandør. Han begrunnet det med at usikkerheten som skapes rundt fremtiden til Suns Solaris-baserte servere, vil fremskynde overgangen til servere basert på standard industrikomponenter.





Best, men ikke god nok

Sun har alltid vært veldig langt fremme på teknologi, og selskapet kommer da også fra universitetsmiljøet rundt prestisjefylte Stanford. Mange utenfor IT-bransjen tenker nok på solen når de hører navnet, men det er egentlig en forkortelse for Stanford University Network.

Jonathan Schwartz, en relativt ung "blogger med hestehale", tok over som ny Sun-sjef etter Scott McNealy i 2006. Han satset blant annet på mer åpenhet, og var en av de første topplederne i IT-bransjen, og dermed verden, til å aktivt blogge om sine tanker og ideer som toppsjef.

Schwartz satset også på å bygge kundelojalitet blant de mange kundene som kjøpte og brukte selskapets friprog-løsninger. Det ga mye oppmerksomhet, men omsetningsmessig utgjør det fortsatt bare en liten brøkdel av selskapets årlige omsetning på cirka 14 milliarder dollar.





Dotcom-kongen

"We are the dot in .com" sto det på store reklameplakater rundt om på internasjonale flyplasser under dotcom-tiden, og også en stund etter at dotcom-boblen sprakk.

IT-giganten Sun gjorde det godt på å selge de beste, men også dyreste serverne og tilhørende løsninger, til internettselskaper som skulle ta over verden på rekordtid.

Da dotcom-boblen sprakk, holdt daværende Sun-sjef, Scott McNealy, igjen. Han ville ikke sparke sine ansatte, og satset heller på at Sun skulle stå klar for oppgangen som ville komme så fort nedturen var over. Den gikk over, men markedet forandret seg på veien.

Nye teknologier vokste raskt frem, og selv om de var dårligere rent teknisk og ytelsesmessig, så foretrakk de fleste kundene billige x86-baserte servere med Linux eller Windows, fremfor Suns Solaris-servere.

Selv om Solaris av mange anses som et bedre operativsystem enn Linux, og selv om Sun lisensierte det under en friprog-lisens gjennom OpenSolaris-prosjektet, så har det ikke klart å spise markedsandeler.

Sun har egentlig aldri kommet seg ordentlig på beina igjen etter at dotcom-boblen sprakk. Nå står markedet i en ny krise, og denne gangen har ikke Sun de samme musklene som forrige gang.

Teknisk Ukeblad har spurt Sun Norge om oppkjøpsryktene men fått til svar at de heller ikke kan kommentere noe som helst.