I fjor tok ras det tekniske bygget - nå skal det bygges en nisje inne i tunnelen

I Frudalstunnelen på rv 5 i Sogndal skal det sprenges en innvendig nisje som både skal brukes til teknisk utrusting, og som snunisje for brøytebilene.

Frudalstunnelen er en del av veiforbindelsen mellom Sogndal og Fjærland, er 6 758 meter lang, og ble åpnet 29. oktober 1994.
Frudalstunnelen er en del av veiforbindelsen mellom Sogndal og Fjærland, er 6 758 meter lang, og ble åpnet 29. oktober 1994. Foto: W. Bulach, Wikipedia
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. jan. 2023 - 15:23

Det var omtrent på denne tida i fjor at et snøras feide med seg bygget som var det tekniske rommet for tunnelelektronikken i den 6,7 kilometer lange tunnelen som går mellom Frudalen og Berge i Sogndal kommune. 

Nå skal all elektronikk flyttes inn i tunnelen, og for å få det til må det spreges en nisje som blir 110 meter lang (40-30-40) og 4 meter bred på det meste.  Tverrslaget blir på 45 meter, sprengt som ein T9,5 tunnel, opplyser Statens vegvesen i anbudsgrunnlaget for oppdraget som nå er ute på Doffin.

Det skal også sprenges plass til fire nye ventilatorer i tunneltaket, i tillegg til bygging av nytt teknisk bygg, montering av lettklinkervegg foran det tekniske bygget.

Snunisjen, som bygges i kombinasjon med det tekniske bygget, skal plasseres omtrent ca.500 meter inn tunnelen fra Sogndal side.

Statens vegvesen har invitert til tilbudskonferanse 14. februar på Skei Hotel kl. 12:00, for de som er mer interessert i oppdraget.

Tilbudsfrist er satt til 1. mars

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.