I dag starter Vaktmesterkompaniet opp Norges mest komplekse driftskontrakt

Fra i dag og fem år framover er det Vaktmesterkompaniet som skal drifte hovedveinettet i Oslo og på Romerike.

Oppdraget som Vaktmesterkompaniet har sikret seg omfatter 350 kilometer vei og 112 kilometer gang- og sykkelveier i landets mest trafikktette område.
Oppdraget som Vaktmesterkompaniet har sikret seg omfatter 350 kilometer vei og 112 kilometer gang- og sykkelveier i landets mest trafikktette område. Foto: Vaktmesterkompaniet
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. sep. 2021 - 08:42

Kontrakten med Statens vegvesen betegnes som Norges mest komplekse drift- og
vedlikeholdskontrakt, og omfatter høyhastighetsveinettet i Oslo
og på Romerike. Dette forbinder hovedknutepunkter som Oslo Sentrum og Oslo Lufthavn
Gardermoen.

Kontrakten starter 1. september 2021 og har en varighet på fem år, med tre års mulighet for opsjon. Vaktmesterkompaniet vil engasjere rundt 150 faste ansatte herunder innleid mannskap på det meste ved full vinterdrift.

De skal utføre driftsoppgaver som beredskap, inspeksjon, grøntskjøtsel, renhold, vinterdrift med mer.

Dette er den største kontrakten Vaktmesterkompaniet noen gang har vunnet, målt i omsetning. Oppdraget omfatter 350 kilometer vei og 112 kilometer gang- og sykkelveier.

Vaktmesterkompaniet har 20 års erfaring med slike driftskontrakter. En av de viktigste oppgavene vil også være å sikre mannskapene som er ute og jobber fysisk på veinettet. HMS settes i høysetet ved planlegging og utførelse av driftsoppgaver.

– Vi gleder oss samtidig til å få tre nye lastebiler som er gassdrevet som skal benyttes på kontrakten. Samtidig vil det bli brukt el-biler og andre mindre redskaper som hjullastere, gravemaskiner, hekksakser og lignende på el. Vi følger hele tiden utviklingen tett og vil oppgradere oss etter som utviklingen fremskrider, forteller fagsjef Morten Stengelsrud i Vaktmesterkompaniet.

Unibuss har unnlatt å sende viktig garanti til Ruter for Oslo Indre by-kontrakten. Bildet er av en buss som betjener en av linjene på Oslo Indre by-kontrakten, fra februar i år.
Les også

Unibuss unnlater å stille garanti for milliardavtale: – Ruter truer med å heve hele kontrakten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.