Kontrakten med Statens vegvesen betegnes som Norges mest komplekse drift- og
vedlikeholdskontrakt, og omfatter høyhastighetsveinettet i Oslo
og på Romerike. Dette forbinder hovedknutepunkter som Oslo Sentrum og Oslo Lufthavn
Gardermoen.
Kontrakten starter 1. september 2021 og har en varighet på fem år, med tre års mulighet for opsjon. Vaktmesterkompaniet vil engasjere rundt 150 faste ansatte herunder innleid mannskap på det meste ved full vinterdrift.
De skal utføre driftsoppgaver som beredskap, inspeksjon, grøntskjøtsel, renhold, vinterdrift med mer.


Dette er den største kontrakten Vaktmesterkompaniet noen gang har vunnet, målt i omsetning. Oppdraget omfatter 350 kilometer vei og 112 kilometer gang- og sykkelveier.
Vaktmesterkompaniet har 20 års erfaring med slike driftskontrakter. En av de viktigste oppgavene vil også være å sikre mannskapene som er ute og jobber fysisk på veinettet. HMS settes i høysetet ved planlegging og utførelse av driftsoppgaver.
– Vi gleder oss samtidig til å få tre nye lastebiler som er gassdrevet som skal benyttes på kontrakten. Samtidig vil det bli brukt el-biler og andre mindre redskaper som hjullastere, gravemaskiner, hekksakser og lignende på el. Vi følger hele tiden utviklingen tett og vil oppgradere oss etter som utviklingen fremskrider, forteller fagsjef Morten Stengelsrud i Vaktmesterkompaniet.

Milliardprosjekt: Bane Nor avdekket flere feil. Entreprenøren vil ikke ta ansvar