
Heldigvis er det slutt på den tiden da lokalbefolkningen ønsket å la hovedveien gå rett gjennom sentrum av bygda. Det blir det nå slutt på i Ballangen i Nordland, etter at E6 fra 1.juli legges rett fram der den alltid burde gått, i stedet for å sløyfe seg innom sentrumsgatene med 40-kilometerskilting. Resultatet er en innsparing på 1,9 kilometer for gjennomgangstrafikken, og mindre støy, støv og bedre sikkerhet for myke trafikanter gjennom Ballangen sentrum.
Ballangen er i dag en del av Narvik kommune, og Ballangen sentrum ligger 43 kilometer sør for Narvik.


Fikk korona-penger

Prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen forteller at dette prosjektet i lang tid har fartet inn og ut av NTP’er og handlingsprogram. Reguleringsplanen ble vedtatt i 2012, men fart i sakene ble det først da det i 2020 kom noen ekstraordinære veipenger som følge av korona-epidemien.
-Prosjektet omfatter bygging av ny E6 på ca. 1,2 km, samt nye gang- og sykkelvegtraseer og ny adkomst til flerbrukshall. I tillegg har vi bygget en firearmet rundkjøring hvor ny og gammel E6 koples sammen. Også noe sanering av VA-anlegg for Narvik Vann, og en gang/skibru over E6 har inngått i prosjektet, forteller prosjektlederen til Våre Veger.
Sprengtstein i myra
Trafikkmengden gjennom sentrum har i dag en ÅDT på ca. 2500, og med en tungbilandel på 20 prosent er det forståelig at de fleste nå ser fram til en roligere tilværelse i sentrumsgatene.
-Den nye traseen er lagt i er myrområde. En ganske stor fjellskjæring frigjorde 33 000 kubikkmeter sprengtstein, som både er brukt som fyllmasser i myra, samt som knuste frostsikringsmasser, forteller Arntzen.
-Vi har heldigvis ikke støtt på spesielle utfordringer. Det er alltid krevende å drive veiprosjekter tett opp mot eksisterende trafikk og i tettbebygd strøk, men det meste har gått etter planen, forteller han fornøyd.
