Til våren får Widerøe et nytt fly i samlingen. Jetflytypen Embra E-190-E2 skal bringe passasjerer fra og til Vestlandet og Nord-Norge.
Til våren får Widerøe et nytt fly i samlingen. Jetflytypen Embra E-190-E2 skal bringe passasjerer fra og til Vestlandet og Nord-Norge. (Bilde: Embraer)

WIDERØE EMBRAER E-JET

I april neste år flyr det nye jetflyet de første Widerøe-rutene

Som første selskap i verden, skal Widerøe til våren ta i bruk flyprodusent Embraers jetfly  E-190-E2 på kommersielle flyginger. Dette gleder reiselivsbransjen.

24. og 26. april 2018 setter Widerøe og den nye jetflymodellen E-190-E2 kursen mot henholdsvis strekningene Bergen -Tromsø–Bergen og Bergen–Bodø–Bergen. Det er det Brasil-baserte flyselskapet Embraer som står bak jetflyet.

– Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

– Gledelig

I en pressemelding beskriver Widerøe E-190-E2 som neste generasjons miljøvennlige fly, og sier flyet vil bidra til en bærekraftig framtid for norsk luftfart.

Reiselivsbransjen i vest og nord stiller seg positive til strekningsvalget.

– Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge AS.

Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor, opplyser at selskapet gleder seg stort til å ta imot jetflyet når det lander for første gang i Norge. Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor, sier det blir spennende å se hva slags muligheter flytypen vil gi regionalnettet.

– Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene, sier Snekkerbakken.

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)