NIKS UTSLIPP: Om man ikke regner med utslipp og energiforbruk ved utvinningen av hydrogen, vil bybusser drevet av gassen selvsagt være lokalt forurensningsfrie. Madrid er en av de første byene til å sette slike busser i drift. En rekke europeiske storbyer står i kø for å få dem, men ikke Oslo... FOTO: MERCEDES (Bilde: MERCEDES)

Hydrogenbussen kommer

En før-serieproduksjon av slike busser er i gang.

DaimlerChrysler overleverte nylig sin første Mercedes-Benz Citaro bybuss med brenselscelledrift.

Nøklene ble høytidelig gitt representanten for eierne, borgermesteren i Madrid. Det skjedde under en miljøkongress i byen.

Bussen er den første av byens tre med slik null-utslipps-teknologi. De settes etter hvert inn i byens krevende kollektivtrafikk, av de lokale transportmyndighetene.

- I løpet av 2003 vil det være levert tilsammen tretti Mercedes-Benz busser av denne typen til ti europeiske storbyer, sier fabrikkens talsmann, doktor Thomas Weber.

EU-kommisjonen støtter testprogrammet, verdens mest omfattende for brenselscelle-kjøretøy hittil. Det gjør de med 21 millioner euro innenfor rammen av prosjekter i CUTE (Clean Urban Transport for Europe) og ECTOS (Ecological City Transport System).

Målet er å teste kjøretøyenes teknikk og den nødvendige infrastrukturen, og også å vinne aksept hos publikum. Den omfattende testen vil bli gjennomført i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxemburg, Madrid, Porto, Reykjavik, Stockholm og Stuttgart.





Høy jubel for svak støy

Null-utslippet og den støysvake driften av disse bussene er en betydelig fordel, spesielt i byområder.

Thomas Weber, som er direksjonsmedlem i DaimlerChrysler med ansvar for forskning og teknologi, sier at passasjerene vil bli begeistret for det lave støynivået og den høye komforten når denne bussen glir gjennom byen, pluss at den er fullstendig utslippsfri i drift.

- Bybussdrift er etter vår mening den ideelle arena for å teste brenselsceller i daglig drift, sier Weber videre.

Han er glad for at EU-kommisjonen støtter kollektivtransport-selskapene, idet testen ikke bare omfatter kjøretøyenes teknikk og kvalitet, men også den nødvendige infrastrukturen som kreves.

Den daglige bruken krever at eierne skaffer hydrogen på rimelig og trygg måte til en overkommelig pris. - Dette er en helt avgjørende betingelse for at brenselscelle-drift skal slå igjennom, sier dr. Weber.

Hovedutfordringene vil etter Webers mening bli å sørge for lavere kostnader og å forbedre driftssikkerheten over lang tid.

Dette krever globale samarbeidsprosjekter i videreutviklingen av brenselsceller.

Derfor har DaimlerChrysler initiert dannelsen av California Fuel Cell Partnership, og har involvert seg i Japan Hydrogen Fuel Cell Demontration Project som skal sikre vellykket videreutvikling.