Denne klaffen veier mer enn 400 tonn. Vegvesenet har innstilt på at det danske firmaet SH Group får levere og montere det hydrauliske utstyret som trengs for å drive den. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Hydraulikk på Kråkerøybrua til dansk firma

SH Group holder til i Svenborg på Fyn. Samme firma leverte hydraulisk utstyr til Pirbrua i Trondheim, som ble åpnet i fjor sommer. Danskenes anbud er på 31,893 millioner kroner etter kontrollregning. Selv om de får jobben, kan det bli justeringer i kontraktsforhandlingene. Klagefristen går ut 1. februar.





LED-lys i rekkverket

Oppdraget gjelder både levering og montering av utstyr. Det hydrauliske utstyret går bare til den nye brua, mens styring- og overvåkingsystemene skal monteres på alle de tre klaffebruene over Vesterelva i Fredrikstad. Grunnen er de to som er i bruk trenger nye systemer at alle bruene skal styres fra Vegtrafikksentralen i Oslo når de den nye brua blir ferdig. Den som får kontrakten skal også montere markeringslys på alle bruene og LED-lys i rekkverket på den nye brua. LED-lyset erstatter vanlig veglys.

Kråkerøybrua får bare én klaff. Når den er asfaltert, veier den 408 tonn. Brua får en overliggende balansebom som veier 198 tonn, i tilegg til en fastmontert motvekt på 375 tonn og en justerbar motvekt på 55 tonn.





300 HK

Brumaskineriet får en effekt på 400 kW som tilsvarer ca. 300 hestekrefter. Fire sylindre skal drive klaffen. De trenger to minutter på å heve klaffen til full høyde. Hvis en av dem skulle svikte, er det fortsatt mulig å åpne brua, men da kan klaffen bare gå med 2/3 av normal hastighet.

Brua får to hydrauliske systemer. Hvis et av dem faller ut, kan klaffen drives med bare et av dem i bruk. Skulle strømmen svikte, kan et dieseldrevet nødaggregat overta, men da vil det ta mye lenger tid å åpne og lukke brua.

Det hydrauliske utstyret er ikke hyllevare. Leveringstiden er 4-6 måneder. Vegvesenet håper det kommer før klaffen leveres i juni. Montasje av klaffen kan ikke settes i gang før hydraulikken er på plass. Hvis det går slik Vegvesenet håper, er den nye Kråkerøybrua klar for trafikk før året er omme.