ABB leverer komplett elektrisk fremdrift, kraftforsyning og energistyring til Tallinks nye LNG-passasjerferge. Foto: Meyer Turku.
ABB leverer komplett elektrisk fremdrift, kraftforsyning og energistyring til Tallinks nye LNG-passasjerferge. Foto: Meyer Turku. (Bilde: Meyer Turku)

Hybridferge med LNG og elektrisk

ABB leverer komplett elektrisk fremdrift, kraftforsyning og energistyring til en LNG-passasjerferge som skal eies av det estiske rederiet Tallink.

Kontrakten er inngått mellom ABB i Finland og verftet Meyer Turku. Fergen vil bli bygget i Åbo i Finland for levering til Tallink Group tidlig i 2017.

- Leveransen vil styrke ABBs stilling som leverandør av elektriske fremdriftssystemer for LNG-ferger. Meyer Turku er et av Europas ledende skipsverft, og vi er glade for å fortsette samarbeidet med dem på den avanserte fergen til Tallink, sier Sindre Sætre, direktør for marinevirksomheten ved ABB i Norge.

Les om: ABB leverer automatisering til spesialskip

Syv og en halv million passasjerer

Skipet blir om lag 212 meter langt, på 49 000 bruttotonn og med kapasitet på 2800 passasjerer. Det skal settes i drift mellom Helsingfors og Tallin. Fergeruten er i passasjervolum blant de største i Østersjøregionen, med nærmere syv og en halv million passasjerer i 2013. Ruten utgjør over 80 prosent av passasjertrafikken i Tallin havn.

ABBs leveranse inkluderer effektive synkronmotorer og frekvensomformere, mellomspenningsgeneratorer, hovedtavler, transformatorer og thrustere.

ABB leverer også engineering, prosjektledelse og igangkjøringstjenester, som blant annet dekker fjerndiagnose, omfattende opplæring av mannskapet og tilgang til ABBs globale nettverk av marinetjenester som vil garantere et profesjonelt servicetilbud i begge havner.

Miljøvennlig

LNG som skipsdrivstoff kan gi en betydelig reduksjon av miljøpåvirkningen fra sjøtransport. LNG minsker utslippene av NOx, SOx og partikler med 85 til 100 prosent sammenlignet med tung bunkerolje. Den nye fergen vil møte de nye og strenge kravene til utslipp fra den internasjonale maritime organisasjonen (IMO), som inkluderer Østersjøen.

De to siste tiårene har ABB levert marineløsninger til 34 passasjerferger som er konstruert av Meyer Group, som er anerkjent for å ha bygget mange av verdens mest avanserte cruiseskip.

Les: Skipsindustrien utnytter ikke VDR