Hybrid kraftdistribusjon med energilagring og Azipod D-thrustere gir redusert forbruk og økt manøvrerbarhet for offshore spesialfartøy. ABB
Hybrid kraftdistribusjon med energilagring og Azipod D-thrustere gir redusert forbruk og økt manøvrerbarhet for offshore spesialfartøy. ABB

Hybrid kraftdistribusjon og fremdrift til offshoreskip

En ny generasjon fremdriftssystem for avanserte offshoreskip gir redusert forbruk og økt manøvrerbarhet.

ABBs avdeling i Ulsteinvik skal levere kraft-, fremdrifts- og energilagringsløsning til to nye fartøy som blir blant de mest innovative i olje- og gassektoren. Spesialskipene trenger avanserte fremdrifts- og kraftforsyningssystem for å utføre sine operasjoner. Den nye Azipod D-thrusteren vil sikre skipene «millimeterpresisjon» i åpent hav.

Reduserer utslipp

- Løsningene vi leverer vil gjøre fartøyene fleksible og effektive å operere. Azipod D-thrustere, Onboard DC Grid og energilagring er framtidsrettet teknologi som matcher de krevende behovene fra offshore-industrien og reduserer utslipp, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Fakta

Fartøyene blir 90 ganger 20 meter og får plass til 36 personer.

Cefront Technology i Arendal står for design, mens skipene bygges av verftet COSCO i Kina.

De er designet for operasjon globalt.

 Kutter forbruk

Hvert fartøy får to thrustere på 4,2 megawatt. Kjølesystemet kombinerer direktekjøling fra sjøvann med luftkjøling, noe som øker elektromotorens ytelse med opptil 45 prosent. Azipod-thrusterne vil føre til betraktelig redusert drivstofforbruk. Manøvrerbarhet og posisjonsholding er vitalt for skipene, og Azipod-thrusterens 360 graders styrbare propell gjør den ideell til formålet.

Har du lest: Reparerer skip på verdens syv hav fra Bærum

 Batteridrift

Likestrømsnettet som brukes kan kutte drivstofforbruket med inntil 27 prosent sammenlignet med tradisjonelt vekselstrømanlegg. Løsningen gjør at fartøyenes fire 3600 kilowatts generatore kan operere på variabelt og optimalt turtall. Skipene er også utstyrt med batterier som ytterligere vil optimalisere kraftforsyningssystemene og redusere energiforbruket.

Fjerndiagnose

Det avanserte utstyret om bord får ABBs fjerndiagnosetjeneste, Remote Diagnostic Services. Systemet kobler skipene til ABBs landbaserte supportsentre, hvor ingeniører kan overvåke tilstanden og sikre nødvendig teknisk støtte og service.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)