Monorail har lenge vært forbundet med noe de har i fornøyelsesparker eller gjøres narr av i en TV-episode av The Simpsons. Nå er dette en løsning som velges i stadig flere store byer rundt om i verden, skriver Bloomberg-skribent Adam Minter. I Norge har Monorail tidligere vært nevnt i debatten om fremtidig transportsystem i Stavanger, som du også kan se i montasjen. (Bilde: Ingve Bjørnå)
EKSTRA

KOMMENTAR: Monorail

«Hvorfor monorail er fremtiden. Og denne gangen er det sant»

– Stort behov for transittsystemer som kan frakte folk nøyaktig dit de skal.

Da Walt Disney åpnet en monorail i Disneyland, California i 1959, trodde han at dette ville bli fremtiden innen massetransport. Lenge virket det usannsynlig.

Selv om noen få byer har bygd vellykkede enskinnebaner, har de for mange blitt synonymt med fornøyelsesparker, en vanvittig episode av Simpsons, og en fremtid som aldri helt kom.

Det er heldigvis i ferd med å endre seg.

I gang i Kina

Monorails fungerte kanskje ikke i 1900-tallets kaotiske Los Angeles. Men for de tette og trafikkbelastede byene i moderne utviklingsland – der befolkningen stadig øker, forurensingen blir verre og offentlige midler er begrensede – er de ideelle.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser

månedlig

Kr 199
Kr 50 per uke
Prøv gratis
Første måned gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?