MOBIL

Hvordan miste en million kunder

Operatøren T-Mobile presterte å miste konktaktliste, kalender, bilder og annet for over en million Sidekick-kunder.

Marius ValleMarius ValleJournalist
12. okt. 2009 - 10:58
Vis mer

Om du er mobiloperatør og selger en pakke hvor mobiltelefoner er tett knyttet opp mot en datatjeneste for å lagre informasjon, så sier det seg selv at det er rimelig kritisk at du har sikkerhetskopier av kundenes data. T-Mobile USA har imidlerid ikke fått med seg dette, kan det se ut til.

Alt tyder nemlig på at operatøren i løpet av forrige uke har klart å miste all data Sidekick-kundene har lagret på deres tjenere. Og det er ikke snakk om en og annen fil, men ting som kontaktlisten, kalenderen, bilder og annen personlig data.

All data sannsynligvis tapt

I forrige uke gikk Sidekick-tjenesten ned for telling og T-Mobile har jobbet på spreng for å fikse problemet. I dag har selskapet gått ut med en pressemelding hvor de informerer om at all data sannsynligvis er tapt, og at kundene ikke må finne på å skru av Sidekick-telefonene sine.

Sidekick er en serie telefoner som er laget for å være på nett, og synkroniserer automatisk mot T-Mobiles tjenere. Går telefonen tom for strøm lagres ikke informasjonen på telefonen, men hentes fra tjenerne på nytt. De som måtte finne på å skru av telefonene sine nå vil altså miste all data på telefonene.

På Microsofts skuldre

Dette er ikke bare en katastrofe for de kundene som har blitt rammet, men også for T-Mobiles navn og rykte. Det er Microsoft som leverer Sidekick-tjenesten for T-Mobile, og det ligger på Microsofts skulde å drive tjenesten. Nøyaktig hva som har skjedd er usikkert.

Microsoft jobber nå med å finne ut om det er mulig å hente frem kundenes data. T-Mobile har over en million Sidekick-kunder i USA, og det er ikke sikkert hvor mange av disse som har mistet personlig data.

Kilde: online.WSJ.com

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.