Hvor var Kongsberg?

Boeing er i full sving med å skaffe seg europeiske samarbeidspartnere i utviklingen av sitt nye passasjerflykonsept Boeing Sonic Cruiser (BSC). Flyet skal gå like under lydens hastighet og derfor bruke et par timer mindre enn standard passasjerfly tvers over Stillehavet. Dessuten går det høyere enn all annen flytrafikk og får derfor greiere ruter over store hav og kontinenter.

På den store flymessen på Farnborough sørvest for London i slutten av juli fortalte Boeings BSC-talsmann Tom Ryan at selskaper i Østerrike, Nederland og England alt har tegnet utviklingskontrakter. På spørsmål om norske selskaper også er i bildet, hevet han øyenbrynene. At Norge har selskap med flyteknisk kunnskap og erfaring på Kongsberg, var ukjent for ham. Da han fikk vite at norske selskaper lenge har produsert deler til europeisk flyindustri - og at Norge investerer millioner i kampflyprosjektet JSF/F-35, hevet han øyenbrynene enda et hakk. Returspørsmålet var: - Why aren't they here?

Mye tyder på at så vel Kongsbergmiljøet som Boeing selv har en jobb å gjøre for å bringe norsk industri på banen. Om ikke toget - eller rettere sagt flyet - allerede har gått, og forutsatt at Kongsberg og Norge fortsatt trenger industriarbeidsplasser.

Stein Bekkevold