AV GUNILLA RESARE, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i SAS Institute Norge (Bilde: Bård Gudim)

Hvor moden er din virksomhet for Business Intelligence?

BI er kort fortalt den prosess hvor man undersøker og analyserer informasjon med formålet å avdekke trender og mønster.

Dermed får virksomheter bedre innsikt som igjen fører til bedre beslutninger. BI besvarer spørsmål som for eksempel: hvor bruker vi mest penger og hvor får vi mest igjen? Hvilke produkter er mest lønnsomme, og hvem er våre beste kunder?

Gartner hevder at kun 7 % av virksomhetens data benyttes til beslutningsstøtte. Virksomheter flest har derfor et enormt ubenyttet potensial ved å ta i bruk og analysere sine egne data.

BI-prosessen er en kombinasjon av mennesker, samhandling og riktig teknologi til å løse oppgaven. Og de aller fleste gjør et eller annet som kan falle innenfor begrepet. Men har din virksomhet et reelt utbytte av BI?

BI for deg?

Er Excel det valgte verktøyet for rapportering og analyse i din virksomhet? Jobber IT-avdelingen dårlig sammen med forretningssiden? Har virksomheten liten tro på nytteverdien av BI-løsninger? Er rapporter i seg selv mer viktige enn selve innholdet? Hvis ja, har virksomheten trolig ikke noe særlig utbytte av BI.

Men hvilke virksomheter vil få igjen for å investere i BI? De virksomheter som har klare ambisjoner om å bli bedre. De som har vekst og økt lønnsomhet som mål. De som ønsker å ha full kontroll på hvordan det går til enhver tid og de som ønsker å styre for fremtiden. Er situasjonen slik at IT-avdelingen bruker mye tid og ressurser på ad hoc forespørsler og sliter virksomheten med å få ut informasjon fra forskjellige system og databaser? Har de ulike avdelingene hvert sitt system? Er informasjonen forskjellig i de ulike systemene, og hva er da sannheten? Da er det på tide å se nærmere på en integrert løsning som kan hjelpe til med å få ut riktig informasjon til rett tid.

Sikkerhet foran

I en fersk undersøkelse gjennomført av Gartner, rangeres BI-applikasjoner på andreplass over IT-direktørers prioriteringer, kun toppet av sikkerhet*. Det er et stort sprang sammenlignet med året før da BI anskaffelse lå som nr. 10 på prioriteringslisten. Det betyr at flere virksomheter begynner å bygge et IT-fundament som kan danne grunnlag for økt vekst og lønnsomhet. I motsetning til innvesteringing i ERP og operasjonelle IT-systemer, som ikke lenger gir forretningsfordeler ifølge Nicholas G. Carr i sin berømte artikkel i Harvard Business Review.

Ved anskaffelse av BI er det spesielt viktig at IT og forretningssiden samarbeider og forstår hverandre. Datavarehus har tradisjonelt vært utformet av IT-konsulenter med liten eller ingen involvering i selskapets forretningsmodell eller behov. IT har gjerne fokus på å få data inn i et datavarehus, mens formålet med BI er å få nyttige data ut. Derfor er det viktig å få en gjensidig forståelse for hva løsningen skal gjøre for bedriften. BI-løsningen må fullt og helt supplere forretningsmodellen og det er bare gjennom teamarbeid man kan sikre en vellykket og fungerende BI-implementering.

Faktabaserte beslutninger

Men hvilke gevinster kan man forvente av en BI-investering? Virksomheter som investerer i BI vil få raskere tilgang til informasjon og dermed kunne ta de riktige beslutningene på kortere tid. Hurtig feedback på gjennomførte aktiviteter og selvbetjening av informasjon slik at IT kan arbeide med andre ting, er andre fordeler. Økt effektivitet til tross for reduserte IT kostnader, høyere kvalitet på informasjonen og ikke minst bedre bunnlinje gjennom økt inntjening og redusering av kostnader takket være faktabasert beslutningsstøtte, er viktige gevinster ved innføring av Business Intelligence.

*) Gartner presentation ”Business Intelligence Market Dynamics”, C Graham, Gartner BI Summit March 2005.