KRAFT

– Hull i hodet med direkteoppvarmet vann i Norge

Langt verre for nettet enn elbiler, mener energitopp.

Bilde: Colourbox
Øyvind LieØyvind LieJournalist
21. mars 2014 - 08:43

Det er ikke elbilen som vil skape det store investeringsbehovet i lavspenningsnettet, sa Ole Gaute Hovstad, prosjektleder i Sogn og Fjordane Energi (SFE), på Teknisk Ukeblads Smart Grid-konferanse i Oslo torsdag.

Da er induksjonstopper og direkteoppvarming av vann langt mer problematisk.

– Middagen lager vi når vi lager den, og da må vi ha strømmen til den. Når vi dusjer, må vi ha strøm til direktevarmeren hvis vi har det. Elbilene er derimot fleksible, siden ladingen kan flyttes til natten, sa Hovstad.

Les også: Kan kutte strømmen før brannen oppstår

Effektsluk

Direktevarmere av vann bruker opptil 15-20 kW, understreket han.

Han mener det er et paradoks at det i EU diskuteres om man skal forby elektriske varmtvannsberedere, mens man i andre deler av verden ser muligheten i å bruke varmtvannstanken som buffer for å jevne ut toppene i strømforbruket.

– I varme land er det en ørliten grad av fornuft i dette. I Norge er derimot varmtvannsberederne en god og fornuftig buffer. Varmetapet er så lite i dag, og siden de står i kjernen av huset, kommer varmen dessuten til nytte.

Folk tror at varmtvannstanken er et energisluk. Det er en misforståelse, utdyper han overfor Teknisk Ukeblad.

Les også: Derfor blinker lyset når naboen dusjer

– Det siste nye

Hovstad mener at folk i for stor grad hopper på fordi det er det siste nye.

– Hvis jeg hadde stått og sagt at det siste nye nå er en direktevarmer, så hadde du trodd at det var himmelen, sier han.

Sørover i Europa gjøres direkteoppvarmingen av vannet med gass.

Når du derimot gjør det med strøm, blir det problematisk, fordi det trekker veldig mye effekt. Det er mulig å løse dette ved å investere mer i nettet, men det er ikke nødvendigvis fornuftig, sier han.

– Hva bør man da gjøre, bør man gå ut med informasjonskampanjer?

– Det kan godt hende. Hvis dette blir en stor utfordring må man kanskje jobbe mer med informasjon om det, sier Hovstad.

Les også: – Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer

Enig

Konserndirektør Eirik Gundegjerde i Lyse holdt også innlegg på konferansen. Han er enig i Hovstads syn på direkteoppvarming av vann.

Dette er litt hull i hodet. For varmtvannsberederne er jo et fantastisk batteri som kan hjelpe nettselskapene til å sjonglere med effekten. Det er jo det vi trenger. Vi går fra et energisamfunn til et effektsamfunn, sier Gundegjerde.

– Hvorfor tror du folk kjøper det?

– Jeg vet ikke, jeg kjenner for lite til det. Det eneste jeg kan tenke meg er at i noen sammenhenger er det plassbesparende. Hvis leilighetene er små, slipper man å ta høyde for varmtvannsberederen, sier han.

Ladeangst

Hovstad tror imidlertid at elbilene og deres batterikapasitet på sikt faktisk kan bidra til at problemet med effektslukende dusjing og matlaging løses.

For selv om mange elbileiere i dag ofte lader elbilen om ettermiddagen og kvelden for sikkerhets skyld, selv om de egentlig ikke har behov for det før om natten, tror han ikke det vil vare.

– Etter hvert som tiden går lærer vi oss hvordan ting virker, hvor lang tid vi kjører og hvor det er ladepunkter. Ette hvert som folk blir vant til å ha elbil blir de kvitt "ladeangsten". Da kan vi kjøre elbil, sette den i garasjen og hente effekten derfra akkurat de minuttene når vi lager middag eller dusjer. Så kan nettselskapet sørge for at bilen lades senere på kvelden og natten, sier han.

Les også:

Denne elbilen har fått dobbel rekkevidde

Sverige installerte 30 ganger mer solkraft enn Norge i fjor

40 prosent av varmepumpeinstallatørene driver ulovlig  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.