Bombardier Learjet 60 XR hadde tre personer om bord under testing, deriblant en flyingeniør. (Bilde: Bombardier)
Bombardier Learjet 60 XR regnes for å være et fly i midtsjiktet - dvs. for maks 10-12 personer. (Bilde: Bombardier)
Bombardier Learjet 60 XR ble testet i lufta over Iowa. På det meste var flyet oppe i 17.500 fot. (Bilde: Bombardier)
Bombardier Learjet 60 XR privatfly skal ha plass til 6-10 personer. (Bilde: Bombardier)
Bombardier Bombardier Learjet 60 XR privatfly luksusfly 6-10 personer
Litt luksus å spore i kabinen på Learjet 60 XR. (Bilde: Bombardier)

Høytflyvende luksus

  • samferdsel2

Learjet 60XR skal være det ypperste innen moderne flyteknologi.

Siste skrik på flymoten ble prøvefløyet over Iowa i USA denne uka.

Ifølge produsenten, det canadiske selskapet Bombardier, tilfredsstilte flyet alle de store forventningene ingeniørene hadde.

Flydress

Flyet var oppe i 17.500 fot (5.334 meter) i løpet av den to timer og tyve minutter lange prøveturen.

Hovedfokus var rettet mot testing av Rockwell Collins Pro Line 21 avionics suite - en systempakke for automatisk flyving. Ifølge Bombardier er dette systemet utviklet med tanke på at pilotene skal ha all viktig informasjon presentert logisk og lettfattelig

Storskjerm

Flere systemer er integrert og ar blant annet felles skjerm (display) og elektroniske kartsystemer.

Funksjonaliteten til det nye integrerte displayet ble spesielt testet i forhold til å samkjøre informasjon fra de ulike systemer samt ADIs (Attitude Deviation Indicators) og FMS (Flight Management Systems). Displayet er en 8x10 tommers LCD-skjerm.

iPod og PC

Selvsagt er passasjerområdet modernisert og oppgradert. Et integrert nettverk for PC-er og tilknytning for iPod og annet lyd og bildeutstyr er en selvfølge, ifølge Bombardier.

Flyet blir neppe å kjøpe før mot slutten av året. Amerikanske og Canadiske flymyndigheter skal først godkjenne systemer og flytype. Det er ventet å skje i andre halvår.