Daglig leder i Norske Baner AS, Jörg Westermann, tilbakeviser påstandene fra Laurent Caseau i Alstom. Westermann mener at høyhastighetstog har en fremtid i Norge.
- Jeg vil gi Caseau i Alstom rett på de punktene han legger til grunn for å si at høyhastighetstog er for dyrt for Norge, men de gjelder kun for en liten del av landet. De vanskelige grunnforholdene som gjør at selve sporene blir svært dyre, finnes kun i områder på sentrale Østlandet hvor toget må gå over dyrket mark. I de aller fleste tilfeller vil en høyhastighetsbane i Norge gå over fjell, som er et svært godt fundament for baneveien, sier Westermann.
Norske reisevaner spiller også en viktig rolle. Ifølge Westermann reiser nordmenn mye oftere og mye lenger enn franskmenn og andre innbyggere på kontinentet.
- Statistikken viser at nordmenn reiser strekninger på 50 mil eller mer, mellom åtte og femten ganger oftere enn folk på kontinentet. Dette gjør at passasjergrunnlaget for et høyhastighetstog er tilstede selv om antallet innbyggere ved endepunktene er langt lavere.
Norsk Banes planer for Haukelibanen - det vil si høyhastighetstog mellom Oslo - Bergen - Stavanger - Haugesund, er i disse dager under vurdering i samferdselsdepartementet.
Planene går ut på å bruke 2,5 time fra Oslo til Bergen. Kostnadene er vurdert til rundt 30 milliarder kroner.
Norsk Bane mener å kunne etablere dette uten statlige subsidier og i privat regi.
- Våre planer viser at ingen av kurvene har krappere radius enn 4000 meter, som er minimumskravet for en høghastighetsbane, understreker Westermann.
Han ønsker Laurent Caseau velkommen til Norge og sier at dersom de er interessert er det bare å ta kontakt.