SAMFERDSEL

Høyere effekt med mindre bensin

Stein Bekkevold
28. mars 2006 - 07:30

Piezoelektrisk direkteinnsprøyting er begrepet. I august kommer Mercedes CLS 350 CGI (Charged Gasoline Injection) med et slikt system, som nesten direkte er arvet fra de moderne dieselsystemene.

Der oppnås lett spesifikke effekter på 60 kW/liter med dreiemoment rundt 150 nM/liter.

Den nye 3,5 liters V6 CGI-bensimotoren – først i verden i sitt slag – har fullt variabel ventilstyring, yter 215 kW (292 hk) og er målt til et forbruk på 0,91 l/mil i standard EU-kjøring, litt landevei, litt motorvei, og litt tettbygd strøk.

Flerinjisering

Det er flerinjiseringen som gjør susen: Når stemplet er på vei opp sendes tre-fire dusjer drivstoff inn i forbrenningsrommet over det.

Dette gir en langt mer effektiv luft/drivstoffblanding og motoren kan kjøres mye magrere på alle turtall.

DaimlerChrysler hevder at dette er historiens første egentlige bensindrevne magermotor (leanburn).

Finjustert gange

De piezoelektriske injektorene – en for hver sylinder – står under trykk fra bensinpumpen og et felles trykksatt reservoar.

Trykket er konstant. Hver gang injektoren åpner sendes en minimal dusj drivstoff inn i sylinderen og blander seg med luften.

For hver dusj øker mengden forstøvet bensin i sylinderen, på en slik måte at hver dråpe effektivt omsluttes av luft (oksygen).

Når tennpluggen så sender en gnist inn i den ferdigmiksede blandingen antennes den sjiktvis, derfor kalles motoren stratified charged, sjiktvis matet.

Piezoeffekt

Injektorene som gjør flerinjisering mulig, inneholder en stabel silisiumkarbid-elementer som reagerer på et ørlite strømstøt ved å utvide seg (den piezoelektriske effekten).

Utvidelsen skyver ned en nål inne i injektoren slik at sprayåpningene i injektorspissen avdekkes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.