Piezoelektrisk direkteinnsprøyting er begrepet. I august kommer Mercedes CLS 350 CGI (Charged Gasoline Injection) med et slikt system, som nesten direkte er arvet fra de moderne dieselsystemene.
Der oppnås lett spesifikke effekter på 60 kW/liter med dreiemoment rundt 150 nM/liter.
Den nye 3,5 liters V6 CGI-bensimotoren – først i verden i sitt slag – har fullt variabel ventilstyring, yter 215 kW (292 hk) og er målt til et forbruk på 0,91 l/mil i standard EU-kjøring, litt landevei, litt motorvei, og litt tettbygd strøk.
Flerinjisering
Det er flerinjiseringen som gjør susen: Når stemplet er på vei opp sendes tre-fire dusjer drivstoff inn i forbrenningsrommet over det.
Dette gir en langt mer effektiv luft/drivstoffblanding og motoren kan kjøres mye magrere på alle turtall.
DaimlerChrysler hevder at dette er historiens første egentlige bensindrevne magermotor (leanburn).
Finjustert gange
De piezoelektriske injektorene – en for hver sylinder – står under trykk fra bensinpumpen og et felles trykksatt reservoar.
Trykket er konstant. Hver gang injektoren åpner sendes en minimal dusj drivstoff inn i sylinderen og blander seg med luften.
For hver dusj øker mengden forstøvet bensin i sylinderen, på en slik måte at hver dråpe effektivt omsluttes av luft (oksygen).
Når tennpluggen så sender en gnist inn i den ferdigmiksede blandingen antennes den sjiktvis, derfor kalles motoren stratified charged, sjiktvis matet.
Piezoeffekt
Injektorene som gjør flerinjisering mulig, inneholder en stabel silisiumkarbid-elementer som reagerer på et ørlite strømstøt ved å utvide seg (den piezoelektriske effekten).
Utvidelsen skyver ned en nål inne i injektoren slik at sprayåpningene i injektorspissen avdekkes.