Denne køen blir flyttet inn i Lørentunnelen fra sommeren 2013, og nåværende Ring 3 blir bygget ned til lokalveg. (Bilde: Anders Haakonsen)

Høye anbud på Lørentunnelen

ampen vil stå mellom de to hvis ikke begge har gjort grove regnefeil eller tatt uakseptable forbehold. Konkurrentene ligger langt bak. Et arbeidsfellesskap mellom Reinertsen og Leonhard Nilsen & Sønner er nr. tre med 682,8 mill. fulgt av Mika (697,2 mill.) og AF Skandinavis (719,8 mill.)

Den som får kontrakten skal sprenge to parallelle tunnelløp på vel 900 meters lengde. Hvert løp får te felt. Profilet er T 12,5 på rette strekninger, i kurver blir det utvidet i innersving av hensyn til sikten.

Tunnelen skal gå mellom Sinsen og Økern. På Sinsen-siden skal det støpes to 72 meter lange betongkulverter i forlengelse av fjelltunnelen. Disse inngår i entreprisen. Det gjør også anlegg av en ca. 150 meter lang dagsone som skal gi tilknytning til Sinsenkrysset.

På Økern-siden blir det også kulverter. Hver av disse får en lengde på ca. 200 meter. 50 meter av dem inngår i entreprisen som nettopp har vært ute. Resten støpes i en senere entreprise.

Aas-Jakobsen og Norconsult har prosjektert Lørentunnelen, som skal overta trafikken på Ring 3 sommeren 2013. Etter at den er tatt i bruk blir nåværende Ring 3 bygd ned til en lokalveg.