Oppstillingsplassen til det nye fergeleiet på Røst vil ligge til høyre på bildet. Atskillige kvadratmeter med tomt som i dag okkuperes av fiskehjeller må innløses for å gi plass til oppstillingsplassen. (Foto: Statens Vegvesen)

Høye anbud på fergeleie på Røst

Det er Mesta som ligger lavest med 30,617 millioner. Selv om det er høyt sammenlignet med overslaget, er det langt under konkurrentene. NCC vil ha 40,971 mill. for jobben, mens Secora fra Svolvær vil ha 43,970 mill. Secora er den tidligere produksjonsavdelingen til Kystverket som nå er skilt ut som et selvstendig selskap på samme måte som Mesta ble skilt ut fra Vegvesenet.

Det er to grunner til at dagens fergeleie på Røst trenger avløsning: Innseilingsforholdene er for dårlige, og oppstillingsplassen ligger mellom produksjonslokalene til et fiskebruk.

Det nye fergeleiet skal finansieres med riksvegmidler. Hvis ikke de høye anbudene fører til problemer med finansieringen, står det ferdig innen 1. juni neste år.