OLJE OG GASS

– Beredskapen på norsk sokkel er svekket

Hovedredningssentralen må klare seg uten helikoptre stasjonert offshore.

Oljebransjens sar-helikoptre har mange ganger vært en verdifull ressurs også for resten av samfunnet. Nå har dette EC225-helikopteret flyforbud sammen med sju andre maskiner.
Oljebransjens sar-helikoptre har mange ganger vært en verdifull ressurs også for resten av samfunnet. Nå har dette EC225-helikopteret flyforbud sammen med sju andre maskiner. Bilde: JEROME.DEULIN
10. juni 2016 - 13:23

Alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning og ambulanseoppdrag, står fortsatt på bakken etter at Luftfartstilsynet i forrige uke utvidet flyforbudet for Super Puma-helikoptrene.

Statoil har bygget om to Sikorsky S-92, slik at de kan brukes til medisinsk evakuering, og beredskapsfartøy vil kunne drive redning i umiddelbar nærhet til selve oljefeltene.

Dermed må oljenæringa i større grad enn vanlig lene seg på den offentlige redningstjenesten og deres Sea King-helikoptre.

– Når du ser på det totale bildet, så er det klart at beredskapen er svekket i forhold til normalen, sier redningsleder Bjørn Jarle Åmlid i Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Teknisk Ukeblad.

– Må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig

Oljebransjens sar-helikoptre er ikke en del av den ordinære redningsberedskapen til Hovedredningssentralen (HRS). Likevel er det ikke uvanlig at HRS anmoder om å få bruke dem.

– Dette er ikke våre helikoptre, så vi må spørre hver gang, men normalt sett så får vi jo lov til å bruke dem. Sånn sett er det en del av den totale ressursen, selv om det ikke er en del av den offentlige beredskapen. Det er en god ressurs å ha, det kan godt være et av disse helikoptrene som er nærmest et skadested, påpeker Åmlid.

Med flyforbudet for de offshore-stasjonerte maskinene har dermed kun landbaserte helikoptre å benytte seg av.

– Når situasjonen er som den er nå, så må vi bare forholde oss til det. Vi må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig, og det er Sea King-helikoptrene stasjonert på land på vestlandskysten, forklarer redningslederen.

– Alltid en plattform i nærheten å lande på 

Den nasjonale redningstjenesten (330-skvadronen) har ansvaret for redning mellom land og sikkerhetssonen på 500 meter fra de ulike oljefeltene.

Et av 330-skvadronens Sea King-helikopter på øvelse i Oslofjorden. <i>Foto: Håkon Jacobsen</i>
Et av 330-skvadronens Sea King-helikopter på øvelse i Oslofjorden. Foto: Håkon Jacobsen

Men Sea King-helikoptrene har begrenset hastighet og rekkevidde, dog har de en stor kabinen gjør Sea King-en effektiv på kortere oppdrag. 

Ifølge 330-skvadronen selv, har Sea King en rekkevidde på 53 nautiske mil dersom de skal berge opp 20 personer. Som eksempel på avstander i Nordsjøen er det fra Bergen lufthavn til Statfjord B 114 nautiske mil, mens det er 126 nautiske mil fra Stavanger lufthavn til Oseberg.

Åmlid påpeker at deres erfaring er at Sea King-helikoptrene har lang nok rekkevidde.

– Styrken vår her i Nordsjø-bassenget er at det finnes så mange installasjoner. Nesten uansett hvor du er, så er det en plattform eller en rigg i nærheten. Det går an å plukke opp folk fra sjøen, sette dem av på nærmeste installasjon og deretter dra tilbake for å hente flere. Det er normal prosedyre, poengterer redningslederen.

Han mener beredskapen per i dag er så god som den kan være, sett i forhold til den situasjonen som er.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Bekymret for langvarig forbud

Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) er mest bekymret for konsekvensene dersom Super Puma-helikoptrenes flyforbud vedvarer utover over sommeren.

– Beredskapsfartøyene er generelt begrenset til å operere opp til 4,5 meter signifikant bølgehøyde. Like sikkert som at det blir jul, er det at været forverrer seg utover høsten, sier SF-leder Anders Røsok.

Ifølge ham jobbes det med ulike helikopterbaserte interimløsninger. Eksempelvis å sette inn igjen sar-helikoptre av typen AS332L/L1 - en eldre Super Puma som ikke er berørt av flyforbudet.

Statoil har en L1 stående på Heidrun. Røsak peker på at det finnes andre lignende maskiner lagret i møllposer rundt omkring. 

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, finnes det dem som mener at EC225LP/AS332L2 fortsatt burde brukes i krisetilfeller. SF har derimot gitt sin enstemmige støtte til beslutningen om å utvide flyforbudet.

– SF har dessuten uttrykt tilfredshet med måten myndighetene har jobbet på. Dette er tøffe beslutninger å ta for et nasjonalt tilsyn, man vet at det får store konsekvenser, sier Røsok.

Europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter, Easa og FAA, har også fulgt opp med å nedsette et generelt flyforbud for Super Puma.

Med den globale flåten på bakken er det selvfølgelig et tidspress på Statens havarikommisjon for transport (SHT) når det gjelder å finne de grunnleggende årsakene til ulykken. Røsak sier at saken er i de beste hender:

– SHT består av meget kompetente mennesker med sterk integritet. 

Les også: Her er Norges nye redningshelikopter i 330-skvadronens farger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.