RÅTT: Honda Civic Type R (CTR) har motor med I-VTEC - dvs. den nyeste ventilteknologien til Honda. (Bilde: HONDA)

Honda Rrrrrr her

  • Motor

Det var lenge snakk om at Honda ikke syntes de trengte noen ny motor i den nye bilen, men ett eller annet har fått ledelsen til å lytte.

Så nå får du stasen med den kjente toliteres bensinmotoren men med en ny utbalansering (balanseaksel).

I-VTEC

Systemet med I-VTEC gjør at motoren går rolig og at du får akkurat den ventilåpningen og –tiden du trenger i øyeblikket; I-VTEC står selvsagt for Intelligent valve timing technology. Hva ellers?





Motoren går smidigere og stillere enn den forrige men ”skyvet” er akkurat like herlig. Ytelsen er nå 201 hk/, 148 kW ved 8000 o/min.

Dreiemomentet ligger i området 200-250 Nm takket være den godt pustende ventilteknologien. Dette gjør at CTR når 100 km/h på drøyt seks sekunder, om du trenger det. Og at du kan klokke nøyaktig 235 km/h før UP tar deg.

Pondus

Dessverre veier bilen rundt femti kilo mer enn forgjengeren, men kjøremessig oppveies dette av at den nye har litt lavere giring.

Forbruk? Måtte du spørre? Fabrikken har ikke oppgitt det eksakte, men det ligger vel på 0,65 – 0,75 l/mil ved lovlig norsk kjøring.