Hvor japansk Hond Jet dermed blir, kan det stilles spørsmål ved.
Honda Aircraft Company hevder bestemt at markedet for et lett fem-seksseters fly med god rekkevidde og lavt forbruk er til stede.
Flyet byr på en rekke nyheter:
Lett og gjerrig
Motorene sitter over vingene, nær maskinens massesenter. Vingen er slank og glatt og av type ”natural laminar low”. Kroppen er laget av epoksy-fiber-kompositt.
Normal hastighet er +850 km/h og forbruket ligger 20-25 prosent lavere enn for andre like store fly. Flyet drives av to Honda HF-118 turbofanmotorer.
USA-produksjon
Selskapet som skal bygge og levere flyene holder til på Piedmont Triad International Airport i Greensboro, North Carolina.
Sjefingeniør Michimasa Fujino har ledet utviklingen av flyet og har selv prøvefløyet det i hele år.
Han blir nå adm. dir. for selskapet. Det skal bygges en liten før-serie som leases ut til interesserte selskap.
Oppstart i fabrikk
Fordelen med flyet er at det er lite og lett men med rommelig kabin.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Full drift i fabrikken skal være i gang i oktober i år. De første flyene skal leveres i 2010.