(Bilde: <a href="http://www.elogit.no/">EL & IT Forbundet</a>)
(Bilde: IKT Norge)

Hodejakt over grensene

  • IT

Null arbeidsledighet og økt oppdragsmengde harmonerer dårlig for IT-bransjen.

Usynlige grenser

I gylne tider må landegrensene usynliggjøres dersom selskapene skal holde det de kontraktsfester med for eksempel en stadig mer it-ivrig offentlig sektor.

–Tidligere var det fokus på lave kostnader som begrunnelse. Nå ser vi en vridning mot at det er tilgang til ressurser og kompetanse som driver oss, sier Sigurd Knudsen, direktør i Accenture Technology Solutions.

Nødvendig med utlendinger

– Presset arbeidsmarked er en årsak, men stadig flere kunder stiller også krav om at leveransen skal være en miks av tjenester fra Norge og andre land. Det lønner seg prismessig, sier informasjonssjef i EDB Business Solutions, Torgeir Kristiansen.

Han sier at selskapet i enkelte leveranser ser at man rett og slett ikke blir tatt i betraktning dersom utenlandske ressurser ikke er en del av leveransemodellen.

Konsulentselskapet Cap Gemini har også et solid hodebehov og vil dekke det med indiske arbeidstakere.

– I Norge er det snart umulig å få flere mennesker, sier administrerende direktør Kjell André Engen.

Norge ligger bak

IKT Norge deler oppfatningen til de store selskapene.

– I veldig mange styrerom diskuteres det nå hvordan de kan få tak i flere ressurser, hvordan de skal greie å holde frister og levere gode produkter. Så godt vi kan, skal vi forsøke å hjelpe dem med nettopp det, sier Per Morten Hoff i IKT Norge.

Hoff mener Norge ligger et godt stykke bak våre nordiske naboland når det gjelder grenseløst arbeid.

– Vi er trygghetssøkende på godt og vondt. Ting tar tid, sier han.



Ulike strategier

Selskapene velger ulike veier til målet. Outsourcing innebærer utsetting av tjenester til selskaper i andre land som kan gjøre jobbene billige og like godt.

Offshoring betyr at jobbene blir i selskapet, men lokaliseres i det landet de kan gjøres billigst. Cap Geminis versjon er rightshoring, som defineres som at tjenesteutsettingen til andre land skal gjøres riktig ved å bygge opp et prosjektteam med både norsk og utenlandsk deltakelse.

EDB leverer i tillegg global sourcing, som handler om å bruke ressurser andre steder enn i sin hjemlige base.

– Vi har kjøpt opp to selskaper i Ukraina som vi kontrollerer. For oss er det viktig å ha styring med det vi gjør utenfor Norge. Men det finnes jo også modeller der man finner en samarbeidspartner i andre land eller skaffer seg mindre eierandeler. Dette er vurderinger hvert selskap gjør. Vår vurdering er at en kontrollerende eierandel i selskapene man benytter gir best styring og stabilitet i leveranseprosessen, sier informasjonssjef Torgeir Kristiansen i EDB.



Krever erfaring

I Norge er det forsket lite på omfanget av IT-bransjens grenseløshet og eventuelle konsekvenser.

Analyseselskapet IDC slo i fjor fast at veksten i outsourcingsmarkedet var i ferd med å flate ut. Ifølge en undersøkelse utført av The Economist Intelligence Unit klarte ikke IT-selskapene med outsourcede tjenester å snu seg like raskt rundt som kundene til enhver tid ønsket.

– Outsourcing blir dermed et valg mellom effektivitet og smidighet, konkluderte undersøkelsen.

– Gode erfaringer

Men tar man bransjens egne ord for sannhet, er virkeligheten en annen.

– Vi har meget gode erfaringer med bruk av offshore og har lang erfaring med å levere løsninger med kombinasjoner av lokale og utenlandske ressurser, sier Sigurd Knudsen i Accenture, som er ansvarlig for selskapets offshoreaktiviteter.

Han mener det er en fordel at alle er ansatt i samme selskap fordi metodene og prosessene er like.

– Dessuten er det helt avgjørende at vi har ressurser som har god erfaring med offshore, sier Knudsen.

Krever planlegging

– Uten god planlegging kan det fort gå galt. Forskjellig kulturell bakgrunn, arbeidsmetodikk og språk kan bli hindringer hvis man ikke gjør nøye vurderinger og riktige tiltak for å få samarbeidet til. Vi brukte lang tid på grundig kartlegging av ulike land og selskaper og tenkte nøye gjennom hvilke prosesser som måtte etableres for å før vi bestemte oss for hvor vi skulle satse. Går man inn i dette hals over hode er veien kort til å mislykkes, sier Torgeir Kristiansen i EDB.

Selskapet har svært gode erfaringer med sine etableringer.

ErgoGroup har relativt nylig etablert seg i India og tilgjengelig infrastruktur og velprøvd leveransemodell var helt avgjørende for valg av sted.

–Det gir lav risiko for våre kunder og for oss. Nå skal vi høste erfaringer av disse etableringene før vi eventuelt går i gang med noe mer, sier administrerende direktør i ErgoGroup, Terje Mjøs.



Regjeringskritikk

Mens globaliseringsbølgen skyller inn over den norske IT-bransjen, er det lite drahjelp fra regjeringen, mener Abelia.

– Regjeringens IKT-melding fra 2006 inneholder ingenting om at næringen er på full fart inn i en økonomi med internasjonal arbeidsdeling. Vi er inne i en teknologidrevet globaliseringsprosess der stadig flere land er med i verdensøkonomien og vil bidra. Samtidig får vi ny teknologi som gjør det stadig enklere å operere over hele verden. Refleksjoner om hva dette betyr for norsk it-næring savner jeg, sier administrerende direktør i Abelia, Paul Chaffey.

Abelia merker også at næringens store felles utfordring nå er knapphet på arbeidskraft.

–Den sterkeste drivkraften for outsourcing og offshoring er ikke behovet for å legge ting ned i Norge, det er å skaffe arbeidskraft, sier Chaffey.

Lettest for de store

Han mener det vil bli stadig viktigere for norsk næringsliv å finne strategier for ekspansjonen utenfor landets grenser. For små bedrifter kan det være en større utfordring å outsource tjenester til andre land, mens de store selskapene med profesjonelle partnere kan sette ut flere og flere tjenester.

–Øst-Europa er nok et fremtidig marked for it-bransjen. Der er det mange med god teknologisk utdanning, men kanskje ikke med den samme forretningskompetansen som bedriftene i vesten har. Den kombinasjonen kan være svært god, sier Chaffey.







-------------------------------------------------

Satser indisk

Anil Gupta skal sikre suksess for konsulentselskapets offshorevirksomhet

–Alt handler om å finne tilgjengelige ressurser. Vi leverer til kundene våre fra mange steder i verden og vil at de skal føle seg trygge uansett om leveransen kommer fra India eller Norge, sier Anil Gupta.

Fra nyttår blir han innlemmet i selskapets norske toppledelse.

–Vi er det første it-selskapet som ansetter en inder i toppledelsen. Det er ikke lenger slik at nordmenn er best til å håndtere norske kunder. Globale leveranser stiller krav til global kompetanse, sier Anders Lier, som leder Cap Geminis outsourcingsvirksomhet.

Anil Gupta skal forvisse norske kunder om at det er underordnet om oppdragene deres blir utført i Norge eller i India.

–Vi er svært glade for å ha ham med på laget, sier Lier.

17000 ansatte arbeider ved selskapets India-kontorer i dag. Innen 2010 skal det være 40.000.

–Vi øker fordi markedet ber om det. 70 prosent av våre ansatte i India i dag har erfaring med å jobbe globalt, sier Gupta.

Selv har han 18 års erfaring med offshore fra flere land.

– Selvfølgelig er det utfordringer knyttet til offshoring. Prosjektlederne kan ha forskjellige team basert i ulike land og operere ut fra det, sier Gupta.

Vel så viktig mener han det er å identifisere kundenes eventuelle bekymringer.

–Kundene lurer på alt fra ulikt lovverk, kulturforskjeller og avstandsoppfølging. Det må vi ta seriøst, sier Gupta.

Anders Lier mener det er en klar fordel at Anil Gupta har 18 års erfaring.

–Han er kjent med alle risikoene og vet hvordan han skal håndtere dem. Det er en trygghet for våre kunder, sier Lier.





------------------------------------------------------

Matchmaking

Bangladesh seiler opp som et nytt mulighetens land for norsk IT-bransje. Nå kommer selskaper til Norge for å finne partnere.

–Både Telenor, flere danske bedrifter og et utenlandsk selskap med norske eiere har etablert samarbeidsprosjekter i Bangladesh. Vi skal forsøke å være en døråpner for flere, sier generalsekretær i IKT Norge, Per Morten Hoff.

I slutten av oktober arrangerer han derfor møte mellom 10 it-bedrifter fra Bangladesh og interesserte norske selskaper.

–Jeg må innrømme at jeg ikke er overoptimistisk i forhold til å bli nedrent av norske selskaper. Men spørsmålet er hvor lenge norsk IT-bransje har råd til å være trygghetssøkende og forsiktige. Vi trenger noen som kan gå i front og vise vei i flere land, sier Hoff.

Møtene arrangeres i samarbeid med NB Partner, som jobber for Norad. Hoff mener Bangladesh har mye godt å by på.

–Landets it-minister er inspirert av India og har satset mye på utdanning og oppbygging av outsourcingsindustri. I tillegg er de opptatt av å formulere sin kompetanse med sertifikater fra Cisco og Microsoft, sier Hoff.

IKT Norge har nylig også hatt et prosjekt i Ukraina og to studieturer til India. Om kort tid kommer også Indias finansminister på besøk for å diskutere outsourcing.

–India ønsker seg forskningsavtaler med Norge i olje- og gassektoren. Vi skal også diskutere hvordan myndighetene kan legge til rette for mer forskning og utvikling, sier Hoff.