Hvis ingen benytter seg av klageretten, er de fleste kontrakter på Atlanterhavstunnelen underskrevet i løpet av få dager. (Ill.: Staten Vegvesen)

Hjemmeseier under Atlanterhavet

  • Industri

Firmaet skal utføre de elektriske installasjonene, hvis ingen av konkurrentene klager innen 15. august.

Bemel Norge fra Oslo skal sannsynligvis levere viftene i tunnelen. Den som vil hindre det, må klage innen 11. august.

Stor jobb

West Elektro får en omfattende jobb. Kontrakten omfatter levering og montering av nesten alt elektrisk utstyr i den 5,7 km lange tunnelen.

Bare vifter og pumper er holdt utenfor, men styringsanlegget for disse inngår i elektroentreprisen. Hvis ingen benytter klageretten, blir kontraktsummen 18,348 millioner kroner.

Millionvifter

Bemel Norge skal levere og montere 32 vifter for 4,8 millioner kroner. Pumpene går ut på entreprise i løpet av høsten.

COWI fra Kristiansund er konsulent for elektroinstallasjonene.

Effektiviserer

Atlanterhavstunnelen bærer sitt navn med rette. Den skal erstatte fergesambandet Kristiansund-Bremsnes på riksveg 64, men tunnelen følger en helt annen trasé enn fergesambandet. Deler av den går under Atlanterhavet.

Når den åpnes til våren neste år, blir det etablert direkte fast forbindelse mellom Kristiansund og nabokommunen Averøy.

Det er mulig å reise mellom de to kommunene i dag uten å kjøre ombord i en ferge, men den kjøreturen blir lang!

Ferdigsprengt i september

Tunnelen drives av Mesta. Forskjellen i fjellkvalitet mellom de to stuffene er stor.

Selv om Mestas folk kom sist i gang på Kristiansund-siden er det drevet over en halv kilometer mer derfra. 8. august var det drevet 2 927 meter fra Kristiansund og 2 394 meter fra Averøy.

Det gjenstår bare 406 meter å sprenge, men Vegvesenet kan ikke angi en dato for gjennomslag ennå. Nå er fjellet vanskelig på begge stuffene.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth regner med at siste salve går i september.