Hjelper Bill ut av søkeknipe

Hjelper Bill ut av søkeknipe
Gründer og adm. dir i Fast - John M. Lervik, får skryt for søketeknologien, men ris for økonomien i selskapet. I dag står Økokrim på døra. Bilde: Finn Halvorsen

Fast Search & Transfer har til nå profilert seg som et selvstendig selskap.

Ulempen har vært problemer med å komme bredt ut i markedet med sin søketeknologi.

Microsoft har helst utviklet teknologien på egen hånd, og har kjøpt seg opp i mindre selskaper for å komplettere porteføljen. Et mulig oppkjøp av Fast vil bli den første virkelig store anskaffelsen av ny kjerneteknologi.

Les: Microsoft vil kjøpe Fast

Mislykket søk

– Det er ingen stor hemmelighet at Microsofts satsing på søk ikke har vært den mest suksessrike, sier analytiker Leif-Olof Wallin hos analyseselskapet Gartner. Blant hans spesialområder er infrastruktur og drifting.

Den store utfordringen for Fast har vært å nå bredt ut i markedet. Selskapet har i hovedsak store foretak i kundebasen, mens de ikke har klart å utnytte inntjeningsmulighetene i verdens utallige små- og mellomstore bedrifter (SMB).

– Det er vanskelig å konkurrere om SMB-ene hvis man ikke har kanaler ut i markedet, sier Wallin.



Gratis konkurrent

Det koster tid og penger å bygge opp salgskanaler og partnerstrategi.

– I tillegg er det vrient å få ønsket pris for sitt produkt hos SMB-ene når man konkurrerer mot produkter som er gratis eller i hvert fall nesten gratis, sier Gartner-analytikeren.

Som en del av Bill Gates’ storfamilie får Fast en helt annen mulighet.

– I første omgang kommer nok søketeknologien til å bli solgt som et eget produkt gjennom Microsofts kanaler. I neste omgang kan vi se for oss at teknologien blir integrert i Microsofts øvrige pakker. Et eksempel kan være arbeids- og kommunikasjonsplattformen Sharepoint, sier Wallin.

Dermed får Microsoft inn en sterk søketeknologi i sine produkter. Denne mangelen har vært en hemsko.



Ingen bragd

Han vil ikke være med på at Fast har gjort en bragd ved å bli oppdaget av den amerikanske giganten:

– Bragden er snarere at de har utviklet et spissprodukt og lykkes med å selge dette til flere store foretak, først og fremst innen finans. Hvis man har et godt produkt, og det er patentert, som kommer kjøperne og banker på, sier Leif-Olof Wallin.



Kjøpere i kø

Når Fast først var åpne for et oppkjøp, var det med andre ord ikke et spørsmål om å finne en kjøper.


– De fire stormaktene innenfor it er hele tiden på jakt etter spydspissteknologi, så dette var et spørsmål om HVEM som kom til å komme med et bud – Microsoft, Oracle, SAP eller IBM, mener Gartner-analytikeren.