Hjelpemotor i svinghjulet

IMA betyr Integrated Motor Assist. Bilen har en skiveformet elektromotor bygget inn i svinghjulet.

Mens Toyota Prius er en ekte hybrid, er Civic IMA en ”lett”. IMA drives stort sett av bensinmotoren, mens svinghjulet trår til når det går tungt eller skal akselereres svært mye.

IMA-systemet yter i sum 85 kW/115 hk og 170 Nm. Toyota Prius er svært mye sprekere, med 400 Nm og rundt 105 kW/150 hk på en god dag.

Prius’ bensinmotor går i atkinsons syklus, der ventiltidene er tilpasset et visst turtallsområde, der motoren går best.

Forskjellig ventilmodus

IMA har Hondas avanserte ventilstyring som gjør at motoren puster forskjellig alt etter hvilken modus den arbeider i: Lavhastighets ventilinnstilling, høyhastighets for akselerasjon, snill kjøring, og retardasjon/batterilading.

Ventilsystemet kan i det siste tilfellet helt stenge av slik at motoren slipper å jobbe med pumpetap, da lades batteriet best.

Pumpetap oppstår ved at stemplene flyr opp og ned i sylindrene, tapet oppstår fordi ut- og innstrømningen er vanskelig å få helt balansert.

IMA kan også kjøres på ”low speed cruise” akkurat som Prius. Da er det bare elektromotoren som driver bilen. Også da er bensinmotoren helt avstengt.

Det hele overvåkes av et meget smart og komplisert datasystem. Om systemet klikker, har begge modeller et ”halte hjem”-program.

Journalistens kommentar

Hvorfor i all verden satser de ikke på turbodiesel og kjører forbruket – og utslippene – ytterligere 20 prosent ned?

Hybrid er enormt in, for da blir bilene liksom så miljøvennlige.

Jo, de bruker mindre der og da, men hvorfor har ingen bygget en tomotors hybrid med en høyeffektiv turbodiesel forbrenningsmotor koblet smart sammen med en høymoments asynkron elektromotor?

Alle driver med bensinmotor, akkurat som om de ikke har hørt om de nye effektive, moderne multi-injiserte turbodieselene.

Rare greier.