Hitec flaggskip

Men så er den da også 4,7 meter lang og drøyt 1,7 meter bred, veier godt over 1,5 tonn og har en sekssylindret boksermotor på 209 hk/154kW. Dreiemomentet er, ikke forbausende, på hele 282 Nm og bilen gjør 210 km/t, men ikke i terrenget. Den har som alle andre Subaru-er, permanent firehjulstrekk. Motoren driver en automatisk girkasse utstyrt med variabel dreiemomentfordeling, sentraldifferensialen jobber via en silikonoljefylt trykkboks som reagerer på rotasjonsforskjell mellom for- og bakaksel.

Outback er dessuten utstyrt med nesten hele alfabetet: AWD med ABS og BSS, sammen med VDC og TVS. Til sammen gjør all denne bokstavbruken at bilen ikke skrenser, ikke spinner, ikke over- eller understyrer, samtidig som den bremser hjulene individuelt og gir deg økt bremsekraft før du selv oppfatter at bilen trenger det. Det er nok like før den tar over rattet også…

Derimot har den ikke elektrisk styring og elektriske bremser og det er fint, for med sånt hadde den sikkert kostet en million, så avgiftskåte som myndighetene er i dette landet. (sb)