Agnar Sæland, Pepperl & Fuchs, holder forelesning på Høgskolen i Telemark. (Bilde: Ukjent)
Høyskolelektor Morten Pedersen med utstyr som er stilt til disposisjon for skolen av en leverandør i nærområdet. (Bilde: Ukjent)

HiT samarbeider med automatiserings- bedrifter

Høgskolen i Telemark

  • Høgskolen i Telemark er den største av de statlige høyskolene, med 6900 studenter.
  • HiT har studiesteder i Bø, Notodden, Porsgrunn og Rauland.
  • Høgskolen i Telemark, Høgskolen i Buskerud og Høgskolen i Vestfold skal fusjonere 01.01.2016.
  • Den fusjonerte skolen får navnet Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN).
  • Den nye fusjonerte høyskolen får et samlet budsjett på mer enn 1,5 milliarder kroner.
  • Høgskolen i Sørøst-Norge forbereder søknad om å bli universitet.
  • Det er foreslått fem fagområder der HSN skal ha utdanning og forskning, disse er:

1. Teknologi og maritim virksomhet

2. Menneske, natur og kultur

3. Personorientert helse, synsvitenskap og velferd

4. Økonomi, ledelse og politikk

5. Utdanning og oppvekst

  • I dagens HiT er det et fakultet for teknologiske fag. Der undervises det i automatisering, informatikk, bygg, elkraft, kjemi, maskin, gass og energi­systemer.
  • Også de to øvrige høyskolene har omfattende utdannings- og forskningstilbud innen teknologifag.

I de siste årene har mange høyskoler blitt stilt overfor økende krav til å involvere seg i samfunn og næringsliv. For Høgskolen i Telemark, avdeling Porsgrunn, har det gitt seg utslag i samarbeid med en rekke bedrifter som har automatisering som sitt hovedområde.

Høyskolelektor Morten Pedersen ved Institutt for elektro, IT og kybernetikk bekrefter trenden og sier det betyr mye for undervisningen.

Troverdige forelesninger

– Når vi får forelesere som faktisk jobber med automatisering til daglig, gir det studentene troverdig og oppdatert informasjon. Disse gjesteforeleserne ser også utviklingstrender, sier Pedersen.

Han har samarbeidet med Pepperl & Fuchs siden sent på nittitallet. Selskapet bidrar innen fagområdene ex-teknologi, RFID, sensorteknologi, maskinsikkerhet, AS-interface og nå også konseptet Industrie 4.0.

Gevinstene går begge veier. Salgssjef Agnar Sæland hos Pepperl & Fuchs sier det gir dem mulighet til å teste utstyret i reelle applikasjoner.

Jacob Borchsenius, direktør for Pepperl & Fuchs i Norge, mener samarbeidet gir viktige synergier begge veier.

– Skolens nærhet til den lokale industrien har vært utnyttet positivt i mange år. Nærheten til industrien er også en av årsakene til at det er lokalisert en betydelig mengde leverandørbedrifter i området. Spesielt innen automatiseringsfaget er samarbeidet godt og synergiene mange, sier Borchsenius.

Les: Med lærlinger som råmateriale

Høyskolelektor Morten Pedersen med utstyr som er stilt til disposisjon for skolen av en leverandør i nærområdet. Ukjent

Nyttig samfunnsansvar

Også Emerson Process Management har samarbeidet med HiT i en årrekke. Direktør Asgeir Knutsen sier at de stadig er i samtaler med skolen for å utvikle dette videre.

– Fra vår side er dette tosidig. På den ene siden ser vi det som en del av vårt samfunnsansvar, på den andre siden er det nyttig for oss at nyutdannete ingeniører er fortrolige med våre produkter, sier Knutsen.

Knutsen forteller at Emerson holder gjesteforelesninger, men ikke spesielt ofte. Derimot stiller de utstyr til disposisjon, gjerne kontrollsystemer og instrumentering.

– Så bidrar vi til oppgaver som studentene gjør. Det skjer gjerne i et trekantsamarbeid der industrien er med som bruker, vi er med som utstyrsleverandør og studentene gjør oppgaven. Da sitter de gjerne sammen med våre ingeniører og diskuterer problemstillinger.

Les også: Forsker på tankestyring

Studentene må ut

Pedersen bekrefter at det er synergier, og sier han samarbeider med en rekke selskaper i tillegg til de to fra Porsgrunn. Blant dem er EFD Induction i Skien, Mhwirth, ABB Marine og Statoil.

– Vi oppfordrer studentene til selv å finne temaer for bacheloroppgaver ute i næringslivet. Disse bedriftene bidrar alle sammen, nå sist er det en oppgave under planlegging med Ulefoss Jernverk, og vi har fått et forslag om en oppgave hos Rolls-Royce i Bergen. Vi samarbeider ikke bare med lokale bedrifter, sier Pedersen.

– Det er viktig for studentene å ha en god forståelse for hvordan næringslivet tenker og hva som rører seg i markedet, sier Borchsenius.