ASFALT

Historisk for Velde - kapret sin største asfaltkontrakt på Sørlandet

Med sin kontrakt med AF Gruppen om å asfaltere hele den nye firefelts E39 mellom Kristiansand og Mandal har Velde tatt et stort jafs av asfalteringen på Sørlandet de nærmeste årene.

Asfaltverket til Velde på Gismerøya.
Asfaltverket til Velde på Gismerøya.
Thor Søndenaa
21. mai 2020 - 09:51

– Dette er den største asfaltkontrakten i selskapets historie, smiler en særdeles tilfreds avdelingsleder for Velde avdeling Agder, Bjarne Nøding til Veier24.

Avdelingsleder for Velde AS avd. Agder, Bjarne Nøding. <i>Foto:  Velde</i>
Avdelingsleder for Velde AS avd. Agder, Bjarne Nøding. Foto:  Velde

250.000 tonn asfalt skal legges ut på prosjektet E39, ny, firefeltsvei mellom Kristiansand og Mandal de neste tre årene.

Kontrakten ble halt i land i sterk konkurranse med flere andre, større aktører i asfaltbransjen, og avtalen ble undertegnet med hovedentreprenøren AF Gruppen 7. april i år.

I utlysingen var kriteriene for kontrakten vektet med miljø 20 %, gjennomføring 20 % og pris 60 %, ifølge Nøding.

 

Umoe Mandal har utviklet sin luftputeteknologi over mange år. Nå vil de lage en nullutslippsbåt for 275 passasjerer med 160 nautiske mils rekkevidde.
Les også

Får gå videre med hydrogen-hurtigbåt

Velde satser i sør

Som et ledd i en strategisk satsing på Sørlandet, kjøpte Velde opp asfaltverket til Skanska i Mandal i februar i fjor. Verket på Gismerøya kunne levere all nødvendig asfalt til hele den 19 kilometer lange veistrekningen pluss eventuelle sideveier som inngår i kontrakten. Opptil tre utleggerlag vil på det meste være i sving med utleggingen.

– Vi regner med å kunne håndtere denne jobben med egne ansatte – både i forbindelse med produksjon, utlegging og transport. Om nødvendig henter vi inn litt hjelp fra avdelingene på Vestlandet, sier Nøding.

I fjor innførte England en ordning som gjør at målrettet genredigering kan klassifiseres som presisjonsavl. Seniorforsker Sven Even Borgos tar til orde for at også Norge bør myke opp dagens genteknologilov.
Les også

Hvis vi bruker «føre-var-argumentet» i avl vil verden sulte

AF Gruppens største prosjekt

Med Nye Veier som byggherre skal AF Gruppen bygge den 19 kkilometer lange firefelts motorveien med fartsgrense 110 km/t for en sum på 4,7 milliarder kroner eks. mva. Strekningen skal blant annet inneholde Sørlandets lengste veitunnel, Søgnetunnelen, på drøye fire kilometer og Trysfjordbrua på 534 meter og med en seilingshøyde på 55 meter. Planlagt åpning er i november 2022. (Tallene er fra Nye Veier). Kontrakten var AF Gruppen sin største så langt da den ble undertegnet høsten 2018.

 
 

– For oss var det viktig å finne en solid samarbeidspartner som kunne håndtere asfaltleggingen på en god og sikker måte. Etter en lang og grundig evaluering der flere dyktige tilbydere ble vurdert, landet vi på Velde som den beste, sier prosjektleder i AF Gruppen for E39 Kristiansand-Mandal, Olav Groven.

Ingen av partene ønsker å si noe om størrelsen på kontraktssummen.

Russland har siden starten av oktober 2023 mistet nærmere hundre stridsvogner i måneden i gjennomsnitt, men russisk industri er i stand til å erstatte disse tapene, ifølge britisk etterretning. Dette bildet er fra 19. desember 2023.
Les også

Britisk etterretning: Russland kan erstatte over hundre stridsvogner i måneden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.