Asfalt

Historisk for Velde - kapret sin største asfaltkontrakt på Sørlandet

Med sin kontrakt med AF Gruppen om å asfaltere hele den nye firefelts E39 mellom Kristiansand og Mandal har Velde tatt et stort jafs av asfalteringen på Sørlandet de nærmeste årene.

Asfaltverket til Velde på Gismerøya.
Asfaltverket til Velde på Gismerøya.
Thor Søndenaa
21. mai 2020 - 09:51

– Dette er den største asfaltkontrakten i selskapets historie, smiler en særdeles tilfreds avdelingsleder for Velde avdeling Agder, Bjarne Nøding til Veier24.

Avdelingsleder for Velde AS avd. Agder, Bjarne Nøding. Foto:  Velde
Avdelingsleder for Velde AS avd. Agder, Bjarne Nøding. Foto:  Velde

250.000 tonn asfalt skal legges ut på prosjektet E39, ny, firefeltsvei mellom Kristiansand og Mandal de neste tre årene.

Kontrakten ble halt i land i sterk konkurranse med flere andre, større aktører i asfaltbransjen, og avtalen ble undertegnet med hovedentreprenøren AF Gruppen 7. april i år.

I utlysingen var kriteriene for kontrakten vektet med miljø 20 %, gjennomføring 20 % og pris 60 %, ifølge Nøding.

 

En turist kjøler seg foran Eiffeltårnet i Paris denne uken.
Les også:

Hetebølgen drar opp strømprisene – skylder på «sol-anda»

Velde satser i sør

Som et ledd i en strategisk satsing på Sørlandet, kjøpte Velde opp asfaltverket til Skanska i Mandal i februar i fjor. Verket på Gismerøya kunne levere all nødvendig asfalt til hele den 19 kilometer lange veistrekningen pluss eventuelle sideveier som inngår i kontrakten. Opptil tre utleggerlag vil på det meste være i sving med utleggingen.

– Vi regner med å kunne håndtere denne jobben med egne ansatte – både i forbindelse med produksjon, utlegging og transport. Om nødvendig henter vi inn litt hjelp fra avdelingene på Vestlandet, sier Nøding.

Entreprenør AF Gruppen og Oslo kommune har ikke klart å bli enige om et sluttoppgjør etter byggingen av det nye Tøyenbadet i Oslo.
Les også:

Tøyenbadet-entreprenør tar Oslo kommune til retten

AF Gruppens største prosjekt

Med Nye Veier som byggherre skal AF Gruppen bygge den 19 kkilometer lange firefelts motorveien med fartsgrense 110 km/t for en sum på 4,7 milliarder kroner eks. mva. Strekningen skal blant annet inneholde Sørlandets lengste veitunnel, Søgnetunnelen, på drøye fire kilometer og Trysfjordbrua på 534 meter og med en seilingshøyde på 55 meter. Planlagt åpning er i november 2022. (Tallene er fra Nye Veier). Kontrakten var AF Gruppen sin største så langt da den ble undertegnet høsten 2018.

 
 

– For oss var det viktig å finne en solid samarbeidspartner som kunne håndtere asfaltleggingen på en god og sikker måte. Etter en lang og grundig evaluering der flere dyktige tilbydere ble vurdert, landet vi på Velde som den beste, sier prosjektleder i AF Gruppen for E39 Kristiansand-Mandal, Olav Groven.

Ingen av partene ønsker å si noe om størrelsen på kontraktssummen.

Rundt åtte prosent av Norges energiproduksjon kommer fra vindkraft, skriver Jon Helsingeng. Bildet er tatt ved Høg-Jæren vindkraftverk.
Debatt

Vi må bruke strømmen smartere for å verne naturen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.