Hever ikke Bourbon Dolphin

Bourbon Dolphin havarerte 12. april under ankerhåndtering utenfor Shetland. En rekke uheldige omstendigheter og antakelig gale manøvreringer sammen med et annet ankerhåndteringsfartøy førte sannsynligvis til havariet.
Bourbon Dolphin havarerte 12. april under ankerhåndtering utenfor Shetland. En rekke uheldige omstendigheter og antakelig gale manøvreringer sammen med et annet ankerhåndteringsfartøy førte sannsynligvis til havariet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Forsikringsselskapet vil ikke betale for å få fartøyet hevet, siden det ikke er pålagt.

- Heving er pålagt hvis skipet utgjør en fare for sjøsikkerheten til andre skip eller for miljøet. Dette synes ikke å være tilfelle for Bourbon Dolphin, og Gard kan kun dekke utgifter i den grad det foreligger et rettslig ansvar for rederiet til å etterkomme et slikt pålegg, skriver de i en pressemelding.

Teknisk konsultasjon

Gard har konsultert seg med London Offshore Consultants (LOG), for å vurdere hvorvidt det er teknisk mulig å heve skipet.

De har konkludert med at det er svært usikkert om det lar seg gjøre, fordi "enhver tenkt metode tatt i bruk ville nødvendigvis være uprøvd og kreve betydelig tid til planlegging, utvikling og prosjektering."

LOGs argumenter:

  • Bourbon Dolphin ligger på et meget stort dyp og i et havområde som er utsatt for vanskelige vind, bølge og strømforhold.
  • Det største havdypet som noe skip tidligere har blitt hevet fra er ca. 600 meter. Dette skipet var mye mindre og lettere enn Bourbon Dolphin.
  • Man kjenner ikke til hvilken tilstand skipet er i på havbunnen. Skroget kan ha blitt påført omfattende skader i forbindelse med at det sank og traff havbunnen. Det kan også delvis ha trengt ned i havbunnen.
  • Det enorme vanntrykket på denne dybden, samt varierende strøm på ulike dyp, representerer ytterligere problemer.
  • Havområdet i Nord-Atlanteren er fjerntliggende og værutsatt. Det ville kun være mulig å gjøre noe forsøk på heving i sommermånedene og selv da ville det være sannsynlig at aktivitetene måtte stanses på grunn av for dårlig vær.




Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå