Forsikringsselskapet vil ikke betale for å få fartøyet hevet, siden det ikke er pålagt.
- Heving er pålagt hvis skipet utgjør en fare for sjøsikkerheten til andre skip eller for miljøet. Dette synes ikke å være tilfelle for Bourbon Dolphin, og Gard kan kun dekke utgifter i den grad det foreligger et rettslig ansvar for rederiet til å etterkomme et slikt pålegg, skriver de i en pressemelding.
Teknisk konsultasjon
Gard har konsultert seg med London Offshore Consultants (LOG), for å vurdere hvorvidt det er teknisk mulig å heve skipet.
De har konkludert med at det er svært usikkert om det lar seg gjøre, fordi "enhver tenkt metode tatt i bruk ville nødvendigvis være uprøvd og kreve betydelig tid til planlegging, utvikling og prosjektering."
LOGs argumenter:
- Bourbon Dolphin ligger på et meget stort dyp og i et havområde som er utsatt for vanskelige vind, bølge og strømforhold.
- Det største havdypet som noe skip tidligere har blitt hevet fra er ca. 600 meter. Dette skipet var mye mindre og lettere enn Bourbon Dolphin.
- Man kjenner ikke til hvilken tilstand skipet er i på havbunnen. Skroget kan ha blitt påført omfattende skader i forbindelse med at det sank og traff havbunnen. Det kan også delvis ha trengt ned i havbunnen.
- Det enorme vanntrykket på denne dybden, samt varierende strøm på ulike dyp, representerer ytterligere problemer.
- Havområdet i Nord-Atlanteren er fjerntliggende og værutsatt. Det ville kun være mulig å gjøre noe forsøk på heving i sommermånedene og selv da ville det være sannsynlig at aktivitetene måtte stanses på grunn av for dårlig vær.