Herr Otto holder ut

Nitti år senere kom Saab med turbolading som standard, først i verden. Så kom alle andre. I dag har nærmest alle – bortsett kanskje fra Lada – mulighet til å gi deg mer trøkk i systemet.

Slik ble det blåst nytt liv i gamle greier. Deretter kom mikroelektronikken, og den gamle ottomotoren er ikke til å kjenne igjen: Datastyrt, med målesonder høyt og lavt, adaptiv elektronikk i tenkeboksen, variable ventiltider, kontinuerlig tilpasset tenning, lette stempler, direkte innsprøyting; forbruket er nede i tall man før bare drømte om. Neste år kommer Saab med variabel forbrenning, fra før av har de variabel kompresjon. Og moderne motorer er lette: De har aluminium så vel i blokk som topplokk og deksler, snart er det jern bare i stempelstenger, ventiler, veiv- og kamaksler.

I teten

Svenskene har beholdt en tetplass når det gjelder framsynt motorteknikk satt i seriebygging. Selv en trang og småkjedelig bil som Saab 9.3 har turbo med høyt eller lavt trykk: Fabrikken tilbyr fire ulike motorer, karakterisert av høye dreiemoment ved lave turtall, det høyeste mellom 2000 og 3000 o/m. Dette gir raske og greie for bikjøringer. Problemet er fartsgrensen. Med turbo i byen går det lettere og mykere, behovet for hyppige gearskift er ikke der.

Datasystemet Trionit er selve hjernen; det overvåker motoren slik at den arbeider så rent og økonomisk som mulig, under alle forhold. Også forbrenningsprosessen overvåkes kontinuerlig. Eco power-motorene har ingen tennpluggkabler og er derfor mer pålitelige.

Merkbar revolusjon

Fabrikkens turbodiesel oppleves nærmest som en bensinmotor. Også her er revolusjonen merkbar: Akselerasjonen ved forbikjøring i landeveisfart er som i bensinmotorer med betydelig høyere effekt. Motoren har direkte innsprøytning, fire ventiler pr. sylinder, katalysator og balanseaksler.

Bensinmotoren på 185 hk er den mest moderne og har ny elektronisk motorstyring og lavere indre friksjon. Den er mer effektiv, med økt dreiemoment i midt registeret, og lavere spesifikt bensinforbruk. Kunne fabrikkene bare begynne å bygge lettere biler også…