Administrerende direktør Per Sture Jenssen er en leken mann. Ifølge kona er den eneste forskjellen på ham og barna at hun ikke fikk barnetrygd for ham.
Da lillehammergutten hadde avsluttet sin maskintekniske utdanning i Grimstad i 1967, begynte han på Raufoss som prosessingeniør. Der ble han i noen år, til en salgsjobb lokket i Tigerstaden. Selv om Jenssen synes det var utfordrende og interessent, var ikke familien av samme mening, og det bar tilbake til Raufoss på nytt. Denne gang som driftssjef på ammunisjonsfabrikken.
Etter å jobbet med bomber og granater i noen år, og vært med på å sette suksessproduktet 20 mm universalammunisjon i produksjon, ble Lillehammer og Liljedals Skistavfabrikk neste stopp. Der hadde ikke den nye produksjonssjefen vært lenge før bedriften ble fusjonert inn som en del av Swix.
Jenssen hadde det moro med skistaver og smøring, men Raufoss ville gjerne ha ham tilbake. Da de skulle åpne det nye anlegget for såkalt komposittkrutt i 1980, var han tilbake på industristedet for tredje gang som produksjonssjef i kjempeanlegget. I tillegg til en lang rekke forsvarsrelaterte produkter laget de også motorene til Pingvin- og Sidewinderrakettene.
I 1988 søkte han seg jobb som produksjonssjef på Madshus skifabrikk på Biri og tenkte at det skulle bli en roligere jobb. Men ikke før var han vel etablert i den jobben, så ble fabrikken solgt til amerikanske K2, og han fikk tilbud om å bli administrerende direktør. Amerikanerne ville bruke den norske fabrikken til å produsere komposittski for det japanske alpinmarkedet. Jenssen fikk femti millioner kroner mellom hendene som skulle investeres i rekordfart - og det gjorde han. Etter fjorten måneder formelig sprutet det ut ski som japanerne kastet seg over. Helt til jordskjelvet kom, da bråstoppet hele markedet. Heldigvis hadde Madshus en unik komposittteknologi som i løpet av kort tid gjorde det mulig for Jenssen & co å snu hele produksjonen over til langrennsski. Skuta var reddet.
Hans fjerde vendereis til Raufoss skjedde for tre år siden, da han ble sjef for Ragasco, som lager trykktanker i fiberkompositt.
Jenssen er en lidenskapelig fisker, som med innlevelse forteller om den siste ørreten han dro på hytta. I tillegg leker han med motordrevne modeller, både til lands, til vanns og i lufta. Flere av buksene i haven har fått brutal medfart når Jensens firehjulstrukne modellbil, med tre differensialer og skivebremser, har skrenset borti, godt over lovlig fartsgrense på motorvei. Det er bra politiet ikke kontrollerer haven til Jenssen.
Sjefen for Ragasco har vært innom en del materialer, fra komposittkrutt og komposittski til trykktanker i glass- og karbonfiber.
Les mer på side 14:
Full gass i glass