OLJE OG GASS

Her trener Statoil på å senke 390 tonn ned til 265 meters dyp

For store og tunge moduler til å trene i skipsdokk.

Statoil-ansatte forberedte seg på å plassere den 300 tonn tunge kompressormodulen på 265 meters dyp på Åsgard-feltet. Det gjorde de ved å trene i simulator på Offshore Simulator Centre (OSC) i Ålesund.
Statoil-ansatte forberedte seg på å plassere den 300 tonn tunge kompressormodulen på 265 meters dyp på Åsgard-feltet. Det gjorde de ved å trene i simulator på Offshore Simulator Centre (OSC) i Ålesund. Bilde: OSC
Ina AndersenIna AndersenJournalist
23. juni 2015 - 12:35

Om kort tid skal Statoil gjennomføre det som er et av verdens tyngste og mest kompliserte løft.

En spesialbygd kompressormodul på 300 tonn, pluss en 90 tonn tung adapterramme, skal løftes 265 meter ned under havoverfalten på Åsgard-feltet i Nordsjøen. Her skal modulen monteres til en konstruksjon på størrelse med en fotballbane.

Vanligvis vil forberedelsene til slike operasjoner finne sted i skipsdokk, men på grunn av de store og tunge modulene er det ikke mulig. Både rammen og modulene er for store til å installere i tørr- eller flytedokk.

Da er trening i simulator eneste løsning.

Les også: Se det 8900 tonn tunge stålunderstellet bli senket ned

Integrerte løfteøvelser

I alt 22 kompressormodulene skal på plass på havbunnen på Åsgard-feltet.

Den største av dem veier 300 tonn, 390 sammen med adapterrammen, og er 10 x 8 x 11 meter stor.

For å forberede seg til løftet ble Statoil-ansatte trent i simulatorer på Offshore Simulator Centre (OSC) i Ålesund.

– Det er aldri tidligere blitt utført en simulatorøvelse av denne størrelsen og betydning. Det gjøres integrerte løfteøvelser både for bro, kran og ROV. Totalt er over 100 personer blitt trent med simulatoren for å forberede seg på operasjonen på Åsgård-feltet, sier Joel Mills, administrerende direktør i OSC.

Les også: Her flyttes Gina Krogs 17.000 tonn tunge understell

Simulatoren gir en realistisk gjengivelse av havbunn og utstyr, i tillegg til at posisjoner til undervannsfartøy og løfteobjekt oppdateres i sanntid.
Simulatoren gir en realistisk gjengivelse av havbunn og utstyr, i tillegg til at posisjoner til undervannsfartøy og løfteobjekt oppdateres i sanntid.

Kan starte en liten storm

Simuleringen skjer i en kule på om lag 15 meter diameter. Den inneholder en komplett skipsbro med alle relevante kontroller og systemer.

Ved hjelp av dette kan instruktørene med små justeringer starte en liten storm, endre bølgehøyde eller sende inn et helikopter for landing på skipet som gjennomfører løftet.

OSC hevder også at Statoil sparer store summer på å trene i simulator.

– En tradisjonell øvelse ville kostet mer enn to millioner kroner per dag. Ved å ta i bruk simulator i forberedelsene, betaler Statoil om lag to prosent av den prisen, skriver selskapet.

Les også: Sparkede ingeniører truer med rettssak. Får to årslønner for å trekke saken

Simuleringen skjer i en kule på om lag 15 meter diameter. Den inneholder en komplett skipsbro med alle relevante kontroller og systemer.
Simuleringen skjer i en kule på om lag 15 meter diameter. Den inneholder en komplett skipsbro med alle relevante kontroller og systemer.

35 millioner piksler

OSC er først i verden med å levere en fullt integrert subseasimulator.

Senteret har tatt i bruk et nytt tredimensjonalt navigasjonssystem, kalt Augmentet Subsea, som gir en realistisk gjengivelse av havbunn og utstyr, i tillegg til at posisjoner til undervannsfartøy og løfteobjekt oppdateres i sanntid.

– Dette gir de som gjennomfører operasjonene en svært god oversikt. Oppløsningen på skjermene vi bruker er på 35 millioner piksler, sier Mills.

Systemet er også levert til verdens største offshorekonstruksjonsskip, North Sea Giant, som skal gjennomføre selve løftet.

Skipet er blitt ombygd og har fått installert en ny løftekonstruksjon, slik at det nå kan løfte 420 tonn i opptil ni meter høye bølger.

Fra før er subsearammen løftet ned til havbunnen. Den veide 430 tonn, og var 30 meter lang og 15 meter bred. Et team på fem ingeniører i Technip forberedte tungløftet i to år.

Det er verdens største offshore konstruksjonsskip som skal gjennomføre selve løftet. Skipet er nylig ombygd og har fått installert en ny løftekonstruksjon, slik at det kan løfte 420 tonn i opptil ni meter høye bølger. Ina Steen Andersen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.