Hurtigruten og Biokraft

Her lager de Hurtigrutens neste drivstoff

Hurtigrutesjefen tror LNG, biogass og batterier vil være det mest utslippseffektive drivstoffet de neste ti årene.

Konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam (t.v.) og direktør i Biokraft Håvard Wollan inspiserer biogassanlegget på Skogn i Trøndelag. Fram til 2027 blir gassen en del av drivstoffet på seks av Hurtigrutens skip.
Konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam (t.v.) og direktør i Biokraft Håvard Wollan inspiserer biogassanlegget på Skogn i Trøndelag. Fram til 2027 blir gassen en del av drivstoffet på seks av Hurtigrutens skip. (Foto: Arne Fenstad)

Hurtigrutesjefen tror LNG, biogass og batterier vil være det mest utslippseffektive drivstoffet de neste ti årene.

De neste 7,5 årene skal Biokraft på Skogn i Trøndelag forsyne seks av Hurtigrutens skip med biogass. Skipene skal bygges om fra å gå på marin diesel til å bli drevet av LNG, biogass og batterier, og den første biogassen skal etter planen leveres i 2020.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå