ASFALT

Her går asfaltutleggeren uten stans – døgnet rundt

24.000 tonn asfalt har NCC lagt ut på E6 på en 28 kilometer lang strekning ved Mjøsa i løpet av to uker. Døgnkontinuerlig drift halverte arbeidstiden sammenlignet ved tradisjonelt nattarbeid.

Høyre kjørefelt i både nord- og sørgående retning på E6 langs Mjøsa har i løpet av to ukers tid fått ny asfalt.
Høyre kjørefelt i både nord- og sørgående retning på E6 langs Mjøsa har i løpet av to ukers tid fått ny asfalt. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. juni 2023 - 13:00

Når E6 skal asfalteres, må arbeidet legges opp slik at trafikken blir forstyrret minst mulig. Derfor skjer asfaltlegging på motorveier ofte på nattestid.

Men på E6 har entreprenøren NCC sammen med Statens vegvesen lagt opp en noe uvanlig plan som innebærer at asfaltmaskinene har gått uten stans 24/7 i to uker, bare avbrutt av en helgepause.

Eidesvik-skipet Viking Energy skal installere ny Wärtsilämotor for ammoniakk som drivstoff. Det skal også teste ut ammoniakkdrevet brenselcelle. I dag er det LNG-batterihybrid framdrift.
Les også

Verdens første offshoreskip med ammoniakkmotor

Krever god planlegging

Ved å stenge begge kjørefeltene i den ene retningen der det legges asfalt, unngår NCCs mannskaper å være i direkte kontakt med biltrafikken. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Ved å stenge begge kjørefeltene i den ene retningen der det legges asfalt, unngår NCCs mannskaper å være i direkte kontakt med biltrafikken. Foto:  Jarle Skoglund

Det er på strekningen Minnesund-Kolostuen at to hektiske uker med asfaltlegging snart er over. Strekningen på 28 kilometer er blitt asfaltert i både nord- og sørgående løp, men Statens vegvesen har prioritert å bare reasfaltere høyrefeltet hvor sporslitasjen er størst.

Prosjektleder Klavs Bebriss i NCC Industry forteller til Veier24 at det måtte omfattende forberedelser til for at det store puslespillet skal fungere.

– Det å skulle være ute på veien og legge asfalt 24/7 krever ekstremt med planlegging, sammenlignet andre asfaltoppdrag. Mye er knyttet til trafikkavviklingen, der vi stenger av de to kjørefeltene i den retningen vi jobber på en strekning på mellom fem og åtte kilometer. Da ledes trafikken over i andre kjørebane, som ved hjelp av kjegler deler trafikken i begge retninger.

Han legger til at den relativt lave trafikkmengden på motorveien langs Mjøsa gjorde det mulig å velge denne løsningen med døgnkontinuerlig asfaltlegging.

Hadde oppdraget vært nærmere Oslo, med høyere andel rushtrafikk, hadde nok denne måten å organisere arbeidet på ikke vært mulig.

NCCs anleggsleder Rolf Erik Jevne og prosjektleder Klavs Bebriss har ansvaret for den noe uvanlige asfaltjobben på E6 mellom Minnesund-Kolostuen. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
NCCs anleggsleder Rolf Erik Jevne og prosjektleder Klavs Bebriss har ansvaret for den noe uvanlige asfaltjobben på E6 mellom Minnesund-Kolostuen. Foto:  Jarle Skoglund

Åpenbare fordeler

– Dette er en løsning som er gunstig for alle parter. At trafikken blir berørt i bare to uker, i stedet for fire som ville vært tilfellet om vi hadde valgt tradisjonell nattdrift på dette oppdraget, er en åpenbar fordel. At vi få stengt av hele kjørebanen der det jobbes, har et viktig sikkerhetsaspekt for de som arbeider ute på veien.

Med drift uten stopp på asfaltutleggeren unngår vi også skjøter, noe som ofte er et svakhetspunkt når utleggeren har opphold, og kald asfalt skal skjøtes med varm.

Sist, men ikke minst, forteller Klavs Bebriss at redusert leggetid er en mer effektiv utnyttelse av både maskiner og mannskaper i en ellers kort, norsk asfaltsesong.

Stort apparat med maskiner og mennesker

Denne store feederen mater asfaltutleggeren kontinuerlig med asfalt, som gjør at man unngår stopp for hvert lastbytte. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Denne store feederen mater asfaltutleggeren kontinuerlig med asfalt, som gjør at man unngår stopp for hvert lastbytte. Foto:  Jarle Skoglund

Ute på veien er det NCCs anleggsleder Rolf Erik Jevne som sørger for at alt går som det skal. Til sammen 92 personer er involvert i asfaltleggingen hvert døgn, og asfaltlagene jobber 12 timers skift. Fremst kjører to asfaltfreser fra Killingmo som sammen med en egen feiebil sørger for at asfalten har riktig høydenivå og er helt ren før asfalteringen kan starte. Siden de har høyere arbeidshastighet en utlegger-teamet, kjører disse maskinene bare på dagtid.

Han forteller at 34 lastebiler med semihenger hvert døgn sørger for at asfalten kommer fra den nye NCC-fabrikken på Løten til utleggingsstedet på rett tid.

– Utleggertoget består av en stor feeder, som også knuser ned eventuelle klumper i asfalten før massen kjøres over i utleggeren. Denne er utstyrt med spray-jet, som sikrer best mulig klebing før utleggeren i en hastighet på 4,4 meter i minuttet dekker det ene kjørefeltet med ny asfalt. Til slutt sørger to valser for riktig komprimering av det ferdige dekket.

Asfalten som legges er en grov Ska 16 PMB, som legges med en tykkelse på 50 mm ferdig valset asfalt, noe som tilsvarer 110 kg pr kvadratmeter.

Alt må dokumenteres, og her er det laboratoriesjef Roy Heia som tar boreprøver av det nye dekket. Disse tas så til laboratoriet, hvor hulrommet i asfalten måles. Det skal ligge på mellom 2,5 og 5 prosent. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Alt må dokumenteres, og her er det laboratoriesjef Roy Heia som tar boreprøver av det nye dekket. Disse tas så til laboratoriet, hvor hulrommet i asfalten måles. Det skal ligge på mellom 2,5 og 5 prosent. Foto:  Jarle Skoglund

60-millioners kontrakt

Den gamle asfalten freses ned 50 millimeter og feies grundig ren, før asfaltutleggeren legger på det nye dekket. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Den gamle asfalten freses ned 50 millimeter og feies grundig ren, før asfaltutleggeren legger på det nye dekket. Foto:  Jarle Skoglund

– Jeg synes måten vi har løst denne asfaltjobben på i godt samarbeid med Statens vegvesen, er noe både vi og byggherresiden bør prøve å gjøre mer av i fremtiden. Døgnkontinuerlig asfaltlegging tjener alle parter, og særlig sikkerhetsaspektet både for egne folk og de som håndterer sperremateriellet betyr ekstra mye, mener Klavs Bebriss.

Kontrakten som NCC har med Statens vegvesen omfatter i utgangspunktet 45.000 tonn asfalt, som skal legges på E6 og riksveiene 3, 25 og 2. Kontrakten lyder på 60 millioner kroner, men etter økt bevilgning i revidert nasjonalbudsjett, antar NCC-karene at kontrakten vil bli noe utvidet i volum. I utgangspunktet skal disse asfaltarbeidene være ferdig innen 6. oktober.

Anne Stine Johnson, som er leder for teknologi og fag i Nye Veier, var til stede under utleggingen av sigs i Lyngdal denne uken.
Les også

Avfallsprodukt fra stålindustri skal gjøre veiene grønnere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.