Kreosot

Her flyr en høyspentmast i aluminium: Gründerne vil erstatte giftige kreosot-påler

De første er nylig installert i Trysil. Kan passe i alle land med vanskelig topografi.

For å klare jobben med et vanlig Airbus 350-helikopter, bør selve masten veie under ett tonn. Mens stålmaster må flys inn i mange deler, kan Hyndlas mast løftes inn hel. (Bilde: DAG HALVORSEN)
Man kan sette mastene rett i bakken som ei tremast. I dette tilfellet satte Elvia fundamentene i betongkummer på grunn av fare for utgraving fra ei elv i nærheten. (Foto: Hyndla)
Faren for avrenning av kreosot til elva, gjorde at Elvia valgte aluminiumsmaster i stedet. (Foto: DAG HALVORSEN)
Hyndla får enkeltdelene flatpakket fra Raufoss og skrur dem sammen til 5-6 meter lange seksjoner. Hver seksjon veier 90 kilo, som gjør det håndterbart for to mann. (Foto: Hyndla)
Mastene har løsmassefundamenter som er gravd 2-3 meter ned i bakken. Fundamenteringen i Trysil ble gjort allerede i mars. (Foto: Hyndla)
Elvia mottar mastene i seksjoner på 5-6 meter som skrus sammen på riggplass før de hentes av helikopteret. (Foto: DAG HALVORSEN)
Aluminiumsmastene er brun-elokserte for å være mindre synlige i terrenget. (Foto: DAG HALVORSEN)

De første er nylig installert i Trysil. Kan passe i alle land med vanskelig topografi.

Store deler av det norske regionalnettet er bygget med kreosot-impregnerte trepåler. Kreosot er miljøskadelig og kreftfremkallende, og EU utreder nå et forbud.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå