IT

Her er PTs nye strategi

Sjefen lover å levere den nakne sannhet.

Bilde: Espen Zachariassen
6. juni 2012 - 07:37

Nudas Veritas.

Det er mottoet for PT-direktør Torstein Olsens rykende ferske strategi for de neste fem årene:

Den nakne sannhet.

– Den skal alle få når de har relevante spørsmål til oss, forklarer Olsen.

Jubileum

Post- og teletilsynet kan feire 25 års virke, og det ble markert på etatens store dag PT-forum i hovedkvarteret i Lillesand tirsdag.

I tillegg til den faste fjordturen med telekombransjens toppledelse om bord, sørget Olsen for å lansere sine arbeidsmetoder.

– Utgangspunktet er som før, der mandatet til PT er å arbeide for bærekraftig konkurranse i post- og telekomsektoren, slik at brukerne i hele landet kan tilbys gode tjenester til konkurransedyktige priser, sier Olsen.

Les også: Vil prioritere mobildekning for viktige personer

Tre områder

Selve strategien er delt i tre kategorier om hva PT skal være:

1. Oppdatert på utviklingen og utfordringene i næringene.

Ett problem er dårlig lønnsomhet for aktører som er avhengig av å kjøpe linjekapasitet hos netteierne.

– Vi jobber med å lage en ny modell for fikse denne marginskvisen og kunne reagere når det dukker opp tilfeller, sier PT-sjefen.

I tillegg er det snekret et verktøy der operatører som vil leie kapasitet på forhånd kalkulere marginene for sine produkter.

Les også: Derfor vraket Cern Norge

 

2. En offensiv tilrettelegger for aktørene.

Her er kjernen at bransjen skal sikres like konkurransevilkår.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

En konkret hodepine for mobiloperatørene er de såkalte "over the top-aktørene" - de som tilbyr gratis nettjenester som et alternativ til tradisjonelle mobiltjenester.

Video- eller voicesamtale på Skype ved hjelp av mobilen kan bety at mobilselskapene får mindre inntekter.

Bransjen har svart med å selge pakker med sms og data inkludert i abonnementet for å gjøre gratistjenestene mindre interessante.

Les også:

20 ganger så høy datatrafikk i 2016 

– Datavekst kveler både kapasitet og økonomi 

Krig

Det er likevel en markedskrig, der PT ønsker å rydde opp litt.

– Over the top-aktørene versus nettoperatørene er blitt et problem. Jeg tror ikke svaret er å få de såkalte uønskede aktørene vekk. Dette er en utfordring vi må diskutere med våre europeiske søsterorganisasjoner, sier Torstein Olsen.

Les også: Her er løsningen telegigantene ikke vil ha

Fredsmekler

Enklere konflikter skal heretter kunne løses uten byråkratisk saksbehandling ved å vekke til live en tjeneste kalt Mekleren.

Her kan partene møtes med PT for å løse problemstillinger på en kjappere måte.

Samarbeid

Tilgang til frekvenser har store økonomiske konsekvenser for bransjen.

På dette området inviterer PT selskapene til å etablere en egen arbeidsgruppe som skal sikre partene best mulige forhold.

Les også: Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet

 

3. Den beste kilden i alle relevante problemstillinger.

Utgangspunktet er at ganske mange tar kontakt med PT om forhold som PT ikke styrer med.

Tilsynet har forenklet organisasjonen med håp om at det skal gi en bedre oversikt over hva etatens oppgaver innebærer:

Nett, frekvens og marked.

– Her satser vi på en enklere struktur. Og her skal det i større grad være fagfolkene selv som gir svar på det folk har spørsmål om, fremfor å la det gå gjennom en informasjonsmedarbeider, påpeker Olsen.

Her er det penger

Og i sum skal enhver få rene ord for penga:

Nudas veritas - den nakne sannhet

– Blant annet sitter vi på mye statistikk og annen data som grunnlag for informasjon. Våre tall viser jo for eksempel at mobilselskapene har en margin på 58 prosent på gjesting – eller roaming, illustrerer Torstein Olsen.

Les også: Billigere å bruke mobil i utlandet

Pass på

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor har sansen for PTs linje, men håper ikke tilsynet ønsker å bli for god venn med bransjen den skal passe på.

1200005851.jpg

– Bruk pekefingeren

Baksaas har følgende råd til Torstein Olsen:

– Bruk pekefingeren og vær offensiv. Samspillet med oss er bra, men vi skal ikke være helt fornøyd med dere. Og dere skal ikke være helt fornøyd med oss. Og husk at regulering ikke fikser alt – konkurransen i markedet skal fikse litt den, også!

Les også:

Slik knuste nordmennene Stuxnet

Slik skal Norge selges til verdens it-giganter

HD Voice: Den nye stemmen

Bedre mobildekning på kontoret 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.