Det er i den årlige rulleringen av investeringsprogrammet i Regional transportplan for Vestland 2022-2033, at til sammen ni fylkesveiprosjekter er prioritert.
Her er de aktuelle for oppstart i kommende økonomiplanperiode 2024-2027:
- Fv. 560 Hammarsland-Eide Øygarden Vegprosjekt 550-700 mill. kr.
- Fv. 5184 Grimstadvegen Bergen Vegprosjekt 225-340 mill. kr.
- Fv. 5402 Bavallsvegen Voss Vegprosjekt 180-280 mill. kr.
- Fv. 49 Egne hjem Ullensvang Mjuke trafikantar 80 -120 mill. kr.
- Fv. 5704 Brandsøyvegen Kinn Mjuke trafikantar 35-50 mill. kr.
- Fv. 271 Sjukehusvegen Lærdal Mjuke trafikantar 140-170 mill. kr.
- Fv. 57 Strandanes-Holmeli Fjaler Prioriterte hovudvegar 120-150 mill. kr.
- Fv. 5591 Rørdalsfjord bru Solund Bru 65-80 mill. kr
- Fv. 571 Mollandseid bru Masfjorden Bru 50-65 mill. kr


Avhengig av hva slags priser man få inn under anbudsprosessene er dette oppdrag som fylkeskommunen selv vurderer å ha en samlet kostnadsramme på mellom 1,5 og 2 milliarder kroner.
Om prioriteringene sier fylkesordfører Jon Askeland:
– Ting kan skje underveis, at prosjekt blir vesentlig dyrere eller at planprosesser ikke kommer i mål. Da kan nye prosjekt vurderes for oppstart.

Skal bygge veier for over 3,4 milliarder i år
Tar grep for mer for pengene

To viktige grep blir også gjort for å få mer for fylkesveispengene, og for å nå måle i RTP om å stogge det rekordstore forfallet på fylkesveiene og å klimatilpasse veinettet.
– Vi vil fjerne de verste flaskehalsene, bedre trafikksikkerheten og gjøre hverdagsveiene våre bedre rustet for klimaendringene, sier Askeland.
Han legger til at det skal settes av egne midler til mindre punktutbedringer som kan gjøres raskt, og bevilgningen skal være enkel, ubyråkratisk og fleksibel. Det skal også jobbes videre med strekningstiltak på de lavtrafikkerte fylkesveiene, å se gjentatte tiltak på en strekning under ett for å jobbe mer effektivt. Disse strekningene skal bli innarbeidet i neste rullering av RTP Investeringer.

Ser kraftig vekst i utkantkommuner etter at de fikk laksevei