Her er det nyombygde Flytoget på testing i jula. Den som ser godt etter vil kunne telle fire i stedet for tre vogner. I løpet av 2009 skal samtlige 16 flytog bygges om til firevognssett. (Bilde: Flytoget)
FLERE SETER: Her er det første firevognssettet av Flytoget på testtur på Dovrebanen. Toget ble satt i trafikk lørdag. (Bilde: Flytoget)
Her er det nyombygde Flytoget på testing ved Otta stasjon i jula. Den som ser godt etter vil kunne telle fire i stedet for tre vogner. I løpet av 2009 skal samtlige 16 flytog bygges om til firevognssett. (Bilde: Flytoget)
NYBYGGING: Produksjonslinja for de nye mellomvognene består av tre arbeidsstasjoner. Her på stasjon to er både vinduer og hovedtrafo på vei samtidig. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
STRAKS FERDIG: Annenhver aksling på Flytoget har en drivboggi. Boggiene monteres til slutt, samtidig som toget får sin kjente dekor og interiør. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Her er det nye Flytoget

Strømmens verksted

  • Ble etablert i 1873, den første jernbanevogna ble levert året etter.
  • Besto av to selskaper på 1970-tallet, en vognfabrikk og et stålstøperi med til sammen 1.400 ansatte. Støperiet ble lagt ned i '78.
  • Utviklingen på jernbanemateriellsiden akselererte etter 1979 da NEBB kjøpte bedriften.
  • Via flere sammenslåinger ble selskapet til ABB i '88 og ADTranz i '96 før Bombardier Transport overtok i 2001.
  • Har i dag 140 ansatte og 70 innleide på Strømmen som jobber parallelt med tre store prosjekter: 16 mellomvogner til Flytoget, ombygging av B5 passasjervogner og ombygging av 13 togsett av type 69.

Sett forfra er det strengt tatt umulig å se at det ombygde Flytoget som ble satt i trafikk lørdag er fornyet.

Men i profil synes endringene godt. Det er ikke nødvendig å være togkjenner, det holder å mestre kunsten å telle på én hånd.

Flytoget er nemlig utvidet med én ekstra vogn, slik at det nå er plass til 244 i stedet for 168 passasjerer til og fra Oslo lufthavn.

Strømmen gikk tilbake til nybygging

Åtte år etter at nybyggingen ble lagt ned på Strømmens Verksted, ruller det igjen nye tog ut av fabrikken.

Nybyggingsvirksomheten til Bombardier Transport i Norge var egentlig lagt ned. Her har det kun vært service, ombygging og reparasjoner siden kanadierne overtok ADTranz i 2001.

Men da Flytoget AS la inn bestilling på 16 nye mellomvogner, var det klart for et comeback for togbygging på Strømmens Verksted.

De siste i Norge

– Store deler av stammen som bygde Flytogene på 1990-tallet finnes fortsatt her. Denne kompetansen og erfaringen er en kjempefordel for prosjektet. Men slik det ser ut nå, er det mye som tyder på at dette blir de siste nye togene som bygges i Norge, sier fabrikksjef Bjørn Mikalsen.

Det første nye og forlengede Flytoget, et firevognssett, ble overtatt i forrige uke og satt i trafikk lørdag.

Oppdraget med å bygge nye mellomvogner som glir ubemerket inn i de 11-12 år gamle togsettene har vært en utfordring. Det skyldes blant annet at flere av de opprinnelige underleverandørene er nedlagt og at teknologien har utviklet seg siden Type 71-settene ble bygget. Kun Strømmen gjenstår av de opprinnelige togbyggerne.

Nygammel teknologi

For eksempel finnes ikke lenger fabrikken i Kalmar, som bygde de originale stålkarosseriene. De kommer nå i stedet på 40-meters trailere fra Görlitz i Tyskland.

Boggiene ble først bygget i Helsingborg, deretter Västerås og Derby. De lages nå i Siegen i Tyskland.

– I tillegg krevdes det mye engineering på interiørsida der originalleverandøren også er lagt ned. Dessuten måtte nybyggingsdivisjonen vår i Västerås, som vi er underleverandør til for på dette oppdraget, bygge opp ei helt ny produksjonslinje for strømretterne. De bygges ikke lenger på denne måten for andre Bombardier-tog, forteller Mikalsen.

5,5 millioner i 2008

De 16 flytogsett har fram til nå bestått av tre vogner – to med førerkabiner og én mellomvogn. Med den ekstra mellomvogna økes setekapasiteten med nesten 40 prosent, til 244 seter per tog.

– Det er skummelt å spå, men vi mener nå at vi skal være godt skodd for perioden fram mot 2020, sier kommersiell direktør Sverre Høven i Flytoget AS.

Selskapet startet vurderingen av kapasitetsøkning for rundt tre år siden, da de så at trafikken over Oslo lufthavn Gardermoen gå i været. Og etter det har veksten eksplodert med ti prosent i året, fram til passasjertallet gikk nedover igjen som følge av finanskrisa i fjor høst.

– Det får ingen konsekvenser for denne investeringen. Beslutningen ble uansett fattet på bakgrunn av langt lavere vekstanslag enn det vi har sett de siste årene. I 2008 fraktet vi over 5,5 millioner passasjerer til og fra OSL. Tidligere hadde vi i trafikken topper et par timer morgen og ettermiddag. I dag har vi jevnt trykk hele dagen, sier Høven.

Ferdig i oktober

Kontrakten på de 16 vognene har en verdi på 65 millioner euro. Over 600 millioner kroner med dagens kurs. Til sammenligning kostet de opprinnelige 16 trevognssettene 1,4 milliarder kroner inkludert driftsforberedelser.

– Etter en totalvurdering valgte vi å kjøpe ekstravogner. Alternativet var å kjøpe helt nytt materiell. Da snakker vi om helt andre beløp, sier han.

Arbeidet med det første firevognssettet startet i mai i fjor. Men når produksjonen kommer ordentlig i gang, skal Strømmens Verksted levere ett togsett hver tiende dag. Samtlige nye Flytog skal være levert i oktober.

Lyntog taklet ikke høy fart