NETTARKIV

Her ekspederes 110 000 pakker i timen

Truls Tunmo
14. mai 2008 - 11:03

KÖLN: Flyplassen i Köln er ikke i nærheten av hvilepuls nattestid. Her har UPS (United Parcel Service) , verdens største fraktselskap av pakker, hovedbasen sin på kontinentet. Ved hjelp av en årlig investering på drøyt fem milliarder kroner til teknologiutvikling hvor 5000 ansatte er involvert, og verdens største database, klarer UPS å skuffe unna ufattelige 110 000 pakker i timen. På 75 500 kvadratmeter innvendig, nok til å romme 12 fotballbaner, sorteres pakker til alle kanter av Europa – før de fylles opp i containere som skal om bord i flyene.

Fort ferdig

UPS sysselsetter ca. 2000 personer på flyplassen Köln/Bonn rett utenfor Köln – Tysklands fjerde største by med rundt en million innbyggere. De aller fleste som jobber med pakkesorteringen, er studenter som jobber deltid.

-Dette er en jobb som passer bra for studenter. Et skift tar bare tre, fire timer. Det er mellom klokken 23 og 02.30 på natten at opp mot 110 000 pakker bytter plass. Enten skal de videre med fly til forskjellige destinasjoner i Europa eller i USA, eller de sendes med mer enn 200 trailere og varebiler, sier Carsten Helssen, kommunikasjonsansvarlig for UPS i Europa.



Voldsomt tempo

I praksis er det mulig å sortere samtlige pakker uten menneskelig berøring mer enn to ganger – ut og inn av fly eller lastebil. Dette sørger den imponerende infrastrukturen for inne i den enorme fraktterminalen til UPS. Likevel må det jobbes så svetten siler, for alt går i et drepende tempo i de få timene de ansatte har til rådighet før flyene skal lette. Pakkene skal frem, og de skal frem fortest mulig.

-I fremtiden kommer vi til å vokse ytterligere, og vi ser for oss at kapasiteten på antall pakker per time vil komme opp i 165 000. Det tar ikke lang tid før vi er der, sier Helssen.



Enorm vekst

Siden UPS startet Europa-virksomheten sin i Tyskland i 1976, har selskapet hatt en enorm vekst.

Den gang hadde selskapet 211 ansatte og 120 trailere som trafikkerte kontinentet. I 1985 ble det etablert flyekspress mellom Köln og USA, og siden 1986 har UPS`s Air Hub på flyplassen i Köln vært hovedsetet til selskapets fraktavdeling i Europa. Administrasjonen ligger i Brussel.

-At vi valgte Köln som vår air hub i Europa, skyldes ikke minst den ideelle geografiske plasseringen. Byen ligger omtrent midt i Europa, og nærheten til viktige tyske og andre europeiske business-sentre er perfekt. Veinett og annen infrastruktur er godt utbygget, og flyplassen her har dessuten et perfekt rullebanesystem som tillater kontinuerlige flygninger av alle flytyper, inkludert Airbus A380. Vi er garantert å kunne gjennomføre nattflygninger til og med 2015, sier Helssen.



Skreddersydd teknologi

Det var i juni i 2001 at UPS fremla konkrete planer for å ekspandere luftfraktsentralen i Köln. Planene gikk blant annet ut på å bygge en 30 000 kvadratmeter stor automatisert sorteringsterminal . Dette gjorde UPS i stand til nesten å fordoble kapasiteten på pakkesorteringen. I januar 2006 var ekspansjonen ferdig med tre nye sorteringssystemer til de forskjellige størrelsene på pakkene.

Air hub`n i Köln er dessuten unik fordi pakkesorteringen er splittet mellom to bygninger. To broer på 126 og 152 meter binder de to pakketerminalene sammen. Hver av broene har åtte samlebånd som kan transportere pakkene frem og tilbake mellom bygningene. Etter utbyggingen har det blitt 225 flere laste/losseposisjoner, og til sammen har UPS 30 kilometer med samlebånd til pakkesortering på Air Hub Köln.



Vil redusere støy

Med store investeringer i ny teknologi, og et nært samarbeid med flyindustrien, har UPS en miljøvennlig flyflåte. Det 9. største flyselskapet i verden, ruteselskapene inkludert, har topp moderne fly med høy lastekapasitet og et høyeffektivt nettverk.

-Dessuten driver UPS en intens pilottrening for å gjøre natteflygningene fra Köln så støysvake som mulig, sier Helssen.

Hva gjør UPS for å redusere CO2-utslippene?

- Vi tar CO2-utslippene alvorlig, og jobber med hva som er realistisk mulig for å redusere utslippene både fra fly og annen transport. For eksempel setter vi inn så få fly som mulig i trafikk, vi benytter i så stor grad som mulig heller større fly. Men uansett er den viktigste oppgaven vår å bringe pakker fra A til B, fastslår Carsten Helssen.







Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.