Hemmelig milliardbud mandag

  • nyheter_bygg

Forslagene til OPS-kontrakt (Offentlig Privat Samarbeid) som leveres mandag skal i tillegg til pris inneholde hvordan den nye veien skal prosjekteres, bygges, vedlikeholdes og finansieres. Videre saksgang er imidlertid svært hemmelig.

Nå skal partene gå inn i strengt fortrolig evaluerings- og forhandlingsfase.

Fram til 17. januar vil Vegdirektoratet evaluere og forhandle før de bestemmer seg hvem de vil velge. Sjefsingeniør Kjersti BIllehaug er stum som østers og vil ikke bekrefte om alle de tre tilbyderne blir med i forhandlingsrunder frem til slutten av mars neste år, eller om de velger ut bare en.

OPS-prosjektet (Offentlig Privat Samarbeid) er Norgeshistoriens første og det knytter seg stor spenning både til gjennomføring og pris. Kontrakten omfatter 22 kilometer vei, derav 10 kilometer i tunnel på E39 mellom Øysand og Thamshavn.

Byggetiden er anslått til mellom 3 og 4 år og reisende vil korte ned tiden med 25 prosent på strekningen, ifølge Vegen og Vi. Antall kryss reduseres fra 400 til 4 kryss eller avkjørsler.