Helt ferske – men med 25 års ballast

Vega Norge ble stiftet i oktober med tre ansatte. Nå er de seks. Det første målet er å gjøre selskapet kjent for norske industri- og automasjonsmiljøer.

Vega Norge, bak fra venstre, salgsingeniør Kim André Henriksen, regionsjef Nils Christian Aas, daglig leder Rune Stenkjær og salgssjef Øyvind Grandli. Teknisk sjef Audun Hagen og salgssekretær Elin Oldebråten var ikke til stede da bildet ble tatt.
Vega Norge, bak fra venstre, salgsingeniør Kim André Henriksen, regionsjef Nils Christian Aas, daglig leder Rune Stenkjær og salgssjef Øyvind Grandli. Teknisk sjef Audun Hagen og salgssekretær Elin Oldebråten var ikke til stede da bildet ble tatt. Bilde: Joachim Seehusen
7. jan. 2016 - 09:54

Mange av de store produsentene av komponenter for automatisering har egne norske selskaper. Tyske Vega har derimot latt en distributør representere dem i Norge. Nå er det slutt, Vega Norge er oppe og går. Selskapet ble stiftet i oktober med Rune Stenkjær som daglig leder.

Vil bli kjent

Da Automatisering først skrev om Vegas nye satsing i Norge, var målet å nå seks ansatte i løpet av 2016. Men sent i november var de allerede på plass. Prosessen har gått raskt, tidlig i september i år fikk Stenkjær en forespørsel fra hovedkontoret om han kunne tenke seg å lede Vega Norge.

Les: Vega oppretter eget norsk selskap

– Jeg sa ja. Da hadde jeg vært i Axflow kun kort tid, men de viste forståelse. Vi har nå vært operative i tre uker. De fleste av formalitetene er på plass, selskapet har organisasjonsnummer, tysk styreleder er registrert, ISO9001-sertifisering er godt i gang, vi venter endelig godkjenning ut på nyåret og vi har allerede startet salget, sier Stenkjær.

Alle de nyansatte kjenner Vega og selskapets produkter fra tidligere. Vegas egenutviklete ERP-løsning med integrert CRM er installert (se faktaboks), alle servere og datasystemer er på plass, inkludert planer for reisevirksomhet og lagerhold. Ordrereserven nærmer seg en million kroner, og den er økende.

– Utfordringen vår nå er å bli kjent raskest mulig. Selv om produktene våre er kjent, vet ikke kundene at Vega Norge eksisterer, og vi har ingen kundelister. Vi bør ha 5000 personer i databasen vår, og arbeidet har begynt. Vi kontakter mulige kunder, presenterer oss og snakker med dem.

Jobber med kundebasen

Stenkjær forteller at så langt er Vega Norge møtt med entusiasme, og at mulige kunder setter pris på henvendelsene.

– Vega har vært mer enn 25 år i Norge, mange av dem vi snakker med er jo folk vi allerede kjenner og har hatt kontakt med fra tiden før Vega Norge ble stiftet.

I tillegg til å utvikle en kundebase bruker de seks ansatte nå mye tid på å få et velsmurt maskineri. Målet er få enkel logistikk, og så mye som mulig av alle forhold automatisert.

– Mye av produktene er skreddersøm. Dette vil bli sendt direkte fra Tyskland, mens vi i Norge skal ha eget lager av «brød og smørprodukter» som er standardprodukter det går mye av.

Det var MRC Hypteck som tidligere distribuerte Vegas produkter i Norge. Stenkjær forteller at MRC Hypteck fortsatt kan opptre som videreforhandler for Vegas produkter, om de ønsker det.

– Det er viktig å gjøre det klart at Vega Norge både er importør og salgsleddet ut til sluttbrukere og videreforhandlere. MRC Hypteck eller andre forhandlere kan ikke importere selv, det må de gjøre gjennom oss.

Har du lest: Profilintervju med Margrethe Hauge

Satser på olje- og gassnæringen

Til tross for de trange tidene i olje- og gassnæringen trekker Stenkjær frem nettopp den som det viktigste markedet. Han har allerede registrert selskapet i Achilles, leverandørregisteret for oljebransjen. Endelig godkjenning kommer så snart ISO9001-sertifiseringen er på plass.

– Det vi ser nå er en dipp. Vi vet ikke hvor dyp den blir eller hvor lenge den vil vare, men vi vet at det vil snu. Da skal vi være klare. Oljenæringen er viktig for oss og skal også være det i fremtiden, vi driver oppsøkende virksomhet mot olje og gass.

I tillegg trekker han frem fastlandsindustrien og shipping som de to viktigste markedene for Vega Norge. Han har også registrert at svært mange selskaper i bransjen nå vender blikket mot fiskeindustri og oppdrett.

– Vi ser jo at der er det sterk vekst, og vi har passende produkter. Men samtidig ser vi at «alle» nå vender blikket i den retning. På AquaNor i år var det jo ventelister, alt var bestilt. Derfor skal også vi være der, men konkurransen kommer til å bli veldig tøff og hard.

For Vega er også kommunalteknikk et spennende felt, og det er et stort marked i Norge. Stenkjær peker imidlertid på at de fleste kommunale selskaper har pris som et viktig kriterium.

– Vi har valgt å ikke konkurrere først og fremst på pris, våre produkter er ikke de rimeligste på markedet.

For Stenkjær er det ikke en ulempe at Vegas produkter ikke først og fremst konkurrerer på pris. Det tyske morselskapet har valgt slagordet Auf lange Sicht. Det er direkte oversatt, og brukes også i Norge: på lang sikt.

– Vi selger ikke kun produkter, vi selger også kjøtt og blod, mennesker, tillit og kompetanse. Og vi jobber langsiktig. Målet er å bli markedsleder i Norge på nivåmålinger. På radarmålinger er Vega allerede markedsleder, i verden, avslutter Stenkjær.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.