BYGG

– Helt annen kvalitet på stamveinettet

Partileder Erna Solberg og samferdselspolitisk talsmann Øyvind Halleraker i Høyre presenterte i dag partiets alternative transportplan.
Partileder Erna Solberg og samferdselspolitisk talsmann Øyvind Halleraker i Høyre presenterte i dag partiets alternative transportplan. Bilde: bruker 123, iStockphoto
Truls Tunmo, Stein Jarle OlsenTruls Tunmo, Stein Jarle Olsen
31. mars 2009 - 15:14

Høyre la i dag frem sitt alternative forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019.

15 milliarder mer

Partiet vil bruke 15 milliarder mer enn regjeringens 69 milliarder på nye riksveier, totalt 84 milliarder.

De vil bruke såkalte offentlig-private løsninger (OPS) for å halvere byggetiden på veiprosjekter, fordret av at planleggingsverktøyene endres og staten tar større ansvar for planarbeidet.

Totalt vil Høyre ha 3-5 nye OPS-prosjekter hvert år, blant annet E18 Akershus-svenskegrensen, E18 Mosseveien, E6 Trondheim – Oppland grense og E6 vest for Alta.

– I løpet av NTP-perioden skal stamveinettet ha en helt annen kvalitet enn i dag, hvis vi kommer i regjering, lovet partileder Erna Solberg.

Firefeltsveier

Høyre går inn for å bygge flere firefelts motorveier i Norge, men de vil bygge motorveiene 16 meter brede i stedet for 24 meter, som er vanlig i dag.

Dette skal de få til ved å smalne både midtrabatten og veiskulderne, og dermed ikke gjøre selve kjørebanen mindre.

– Vi vil ha mindre klatting og mer helhet i utbyggingen, sa partilederen.

Vekk med togmonopolet

Høyre vil avvikle NSBs togmonopol og dele Jernbaneverket i to statlige aksjeselskaper som skal stå langt friere til å prioritere enn i dag.

Også på jernbanen skal det benyttes flere OPS-løsninger.

Man vil også ha høyhastighetstog mellom alle de store byene i Sør-Norge og til svenskegrensen mot Stockholm og København, dersom driften beregnes som lønnsom.

Alle store jernbaneutbygginger på regionalnettet skal også forberedes for hastigheter på opptil 250 km\t. Det skal gi muligheter for å reise Oslo-Bergen, Stavanger og Trondheim på 2 1\2 time.

Vil endre bilavgiftene

På miljøsiden vil Høyre endre bilavgiftene til kun å være miljøbaserte, men la det totale avgiftsnivået være det samme som i dag.

De vil også ha vrakpant på opptil 20.000 kroner for å få byttet ut de mest forurensende bilene. Kollektivtransporten og offentlige kjøretøy skal alle være klimanøytrale innen henholdsvis 2011 og 2013.

– Gir den alternative transportplanen grobunn for samarbeid mellom FrP og Høyre?

– Hittil har ikke FrP hatt forslag som går i retning av et samarbeid når det gjelder samferdsel. Det er heller ikke reelt med et samarbeid kun mellom FrP og Høyre på borgerlig side, vi må også ha med Venstre og KrF, sier Solberg til Teknisk Ukeblad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.